Permissivités des grands topoï romanesques dans l’œuvre de Boualem Sansal
Abstrakt
Being an author whose main struggle has been to track down relentlessly ready-for-use thought structures, the use of literary topoï is far from being self-evident for Boualem Sansal. That’s why the appearance of a topos in his novels is always the sign of a thoughtful aesthetic and ethic choice. Thus, great literary topoï of 17th and 18th centuries novels embodies, in his mind, the golden age of a fully potent fiction. Dealing with a harsh reality and expected to complete french readership expectations of documentary sources, Boualem Sansal’s work constantly intends to reassert the role of a fiction that has been too much tamed, for him, in modern literary aesthetics. That’s the way we can understand his occasional but meaningful use of topoï.
Słowa kluczowe
Francophone Algerian novel; literary topoi; fiction role
Bibliografia
Angelet, Christian 1990 : « Le topique du manuscrit trouvé ». Cahiers de l’Association internationale des études françaises, n° 42, p. 165–176.
Assima, Fériel 1995 : Une femme à Alger. Paris, Arléa.
Ben Mansour, Latifa 2001 : L’Année de l’éclipse. Paris, Calmann-Lévy.
Bettellheim, Bruno 1976 : Psychanalyse des contes de fées. Paris, Robert Laffont « Pocket ».
Bachi, Salim 2017 : Dieu, Allah, moi et les autres. Paris, Gallimard.
Chaulet Achour, Christiane 2000 : « Noir le texte, noir le pays ». Algérie Littérature/Action, n° 42 – 43, p. 10–21.
Chevalier, Anne 1994 : « La peur et le désir du romanesque ». In : Le Stéréotype. Alain Goulet (dir.). Presses Universitaires de Caen, p. 153–164.
Coulet, Henri 2000 : Le Roman jusqu’à la révolution. Paris, Armand Colin.
Lamontagne, André 1998 : « Métatextualité postmoderne : de la fiction à la critique ». Études littéraires, n° 30 (3), p. 61–76.
Marouane, Leïla 2009 : « Mon tuteur légal ». In : Nouvelles d’Algérie. Alger/Paris, Éditions APIC/Magellan & Cie.
Sansal, Boualem 2015 : Romans 1999–2011. Paris, Gallimard « Quarto » :
Le Serment des barbares 1999
L’Enfant fou de l’arbre creux 2000
Dis-moi le paradis 2003
Harraga 2005
Le Village de l’Allemand 2008
Rue Darwin 2011.
Sansal, Boualem 2015 : 2084. Paris, Gallimard.
Sansal, Boualem 2018 : Le Train d’Erlingem. Paris, Gallimard.
Viart, Dominique 2015 : « Le scrupule esthétique : que devient la réflexivité dans les fictions contemporaines ? ». Studi Francesi, n° 177 (LIX | III), p. 489–499.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).