Cheminer vers la littérature patrimoniale grâce aux oeuvres « mythographiantes »
Abstrakt
How are the two literatures – the classic, the heritage, the scholarly versus the children’s literature, the overly easy editorial productions – much less opposed in reality than one might think? How can a real complementarity exist between literatures which will perhaps never be patrimonial but which can become school and the “great” literature? We will show how the reading of mythographic works seeks to design a teaching which makes the encounter with the book a triple opportunity for enrichment: to be moved, to escape, to learn. We will show how the reading of mythographic works seeks to design a teaching which makes the encounter with the book a triple opportunity for enrichment: to be moved, to escape, to learn. By taking into account the requirements of the time and the need for the school not to operate apart from opinions and practices, by a literature and a reading which accept to be useful for something, the French course must make sense by offering a new culture which is first and foremost a culture of oneself. It is first of all to show a living classical literature.
Bibliografia
Astruc, Rémi, Ebguy, Jacques-David, dir., 2018 : Les valeurs dans le roman. Conditions d’une « poéthique » romanesque. Paris, Rki Press.
Baudelot, Christian, Establet, Roger, 1989 : Le niveau monte. Paris, Seuil.
Baudelot, Christian, Establet, Roger, 1992 : Allez les filles ! Paris, Seuil.
Baudelot, Christian, Cartier, Marie, Detrez, Christine, 1999 : Et pourtant, ils lisent… . Paris, Seuil.
Compagnon, Antoine, 1998 : Le démon de la théorie. Littérature et sens commun. Paris, Seuil.
Compagnon, Antoine, 2013 : La littérature, pour quoi faire ? [2007]. Coll. « Leçons inaugurales du Collège de France », n° 188, Paris, Collège de France.
Dufays, Jean-Louis, 2013 : « Sujet lecteur et lecture littéraire : quelles modalisations pour quels enjeux ? ». Recherches et Travaux, n° 83, p. 77‒88.
Foucault, Michel, 2001 : Dits et écrits, II : 1976-1988. Paris, Gallimard.
Jauss, Hans Robert, 1988 : Pour une esthétique de la réception. Trad. Claude Maillard, préface de Jean Starobinski. Paris, Gallimard.
Jouve, Vincent, 2005 : « La lecture comme retour sur soi : de l’intérêt pédagogique des lecteurs subjectives ». In : Annie Rouxel, Gérard Langlade, dir. : Le sujet lecteur. Lecture subjective et enseignement de la littérature. Rennes, Presses universitaires de Rennes, p. 216‒241.
Loehr, Joël, 2000 : Le naturalisme. École des Lettres. Second cycle, n° 1.
Noguez, Dominique, 2000 : Le grantécrivain et autres textes. Paris, Gallimard.
Pérez, Valérie, 2014 : « Le “référent de l’expression” : la littérature en exercice ». Le Télémaque, n° 45, p. 83‒93.
Picard, Michel, 1986 : La lecture comme jeu. Paris, Éditions de Minuit.
Sartre, Jean-Paul, 1948 : Qu’est-ce que la littérature ? Paris, Gallimard.
Todorov, Tzvetan, 2007 : La littérature en péril. Paris, Flammarion.
Vebret, Joseph, 2009 : Fragments désordonnées. Carnets de lecture. Charmey (Suisse), Les Éditions de l’Hèbe.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).