Peripheries of Girlhood; Erin Bow’s Plain Kate


Abstrakt

The focus of this analysis is a representation of girlhood in Erin Bow’s 2010 novel Plain Kate. The novel has been categorized as “Young Adult Literature” which has come to indicate subversive and a transformative potential in that it often evokes traditional narrative models only to de- and re- construct them. The eponymous Plain Kate, therefore, is a prototypical Other: an ugly, orphaned and homeless girl who has to flee her hometown under the accusations of being
a witch. She is a transitional character and a boundary-crosser; as such she does not belong anywhere. Importantly, the story makes it clear that what transforms Kate into an outsider is, among other things, her gender, which is why the protagonist’s evolution from a child into an adult is shown through metaphors of the fluid female body. This paper aims to discuss the topography of girlhood on the example of Bow’s novel, focusing specifically on the questions of marginality, otherness, liminality, and transgression, inscribed in the category of Young Adult Literature.


Almario, Ani Rosa, 2009: “Defining Young Adult Literature.” Available: http://ldt.stanford.edu/~aalmario/definition%20of%20YA.doc. Accessed: 21.06.2014.

Bow, Erin, 2010: Plain Kate. Arthur New York: A. Levine Books.

Brown, Marion, 2011: “The Sad, the Mad and the Bad: Co-Existing Discourses of Girlhood.” Available: http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10566-010-9115-5#page-1; Accessed: 21.06.2014.

Chang, Elaine K, 1997: “Run through the Borders: Feminism, Postmodernism, and Runaway Subjectivity.” In: Border Theory. The Limits of Cultural Politics. Ed. Scott Michaelsen and David E. Johnson. Minneapolis: University of Minnesota Press, 169–194.

Cresswell, Tim, 1996: In Place Out of Place. Geography, Ideology, and Transgression. Minneapolis: The University of Minnesota Press.

Driscoll, Catherine, 2002: Girls. Feminine Adolescence in Popular Culture and Cultural Theory. New York: Columbia University Press.

Hourihan, Margery, 1997: Deconstructing the Hero. Literary Theory and Children’s Literature. London: Routledge.

Lerer, Seth, 2008: Children’s Literature. A Reader’s History from Aesop to Harry Potter. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Marshal, Elizabeth, 2004: “Stripping for the wolf: Rethinking representations of gender in children’s literature”. Available: http://www.jstor.org/discover/10.2307/4151769?uid=3738840&uid=2&uid=4&sid=21104346383203, Accessed: 21.06.2014.

Picchietti, Virginia, 2002: Relational Spaces. Daughterhood, Motherhood, and Sisterhood in Dacia Maraini’s Writings and Films. Madison, Teaneck: Fairleigh Dickinson University Press.

Stallybrass, Peter and Allon White, 1986: The Politics and Poetics of Transgression. Ithaca, New York: Cornell University Press.

Williams, Deanne, 2014: Shakespeare and the Performance of Girlhood. Basingstoke and New York: Pelgrave Macmillan.


Opublikowane : 2021-06-29


SzatanikZ. (2021). Peripheries of Girlhood; Erin Bow’s Plain Kate. Romanica Silesiana, 19(1), 105-115. https://doi.org/10.31261/RS.2021.19.09

Zuzanna Szatanik 
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej  Polska
https://orcid.org/0000-0001-5118-4063




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).