Teenage Identity in the Face of the Other in Nnedi Okorafor’s Organic Fantasy


Abstrakt

The present paper aims at discussing What Sunny Saw in the Flames by Nnedi Okorafor as a fantasy novel for children and young adults focused upon the question of self-identification. In the framework of fiction for younger audiences, the fantasy mode becomes a tool which allows to examine the topics important to young readers, such as identity and their place within the society, by providing a confrontation with the Other. The example of Nnedi Okorafor’s book, known in the USA as Akata Witch, shows how the instrumentation of a fantasy novel enables an exposition of the process in which the protagonist grows on the intellectual, emotional and cultural levels. In other words, the fantasy mode aids in the exploration of Sunny’s American-Nigerian origin, her albinism, coming of age and the comprehension of her identity. Simultaneously, as additional topics emerge from the analysis, it becomes visible that the question of the Self cannot be separated from the concept of the Other, with the lesson of empathy and respect for what is different.


Adichie, Chimamanda Ngozi, 2009: “The Danger of a Single Story.” TED.com: Ideas worth spreading <https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story>. (Accessed: 8 October 2019).

Aiyetoro, Mary Bosede, Olaoye, Elizabeth Olubukola, 2016: “Afro–Science Fiction: A Study of Nnedi Okorafor’s What Sunny Saw in the Flames and Lagoon.” Pivot, no. 5/1, 226–246.

Ames, Melissa, 2013: “Engaging ‘Apolitical’ Adolescents: Analyzing the Popularity and Educational Potential of Dystopian Literature Post-9/11.” High School Journal, no. 97(1), 3–20.

Attebery, Brian, 1980: The Fantasy Tradition in American Literature. From Irving to Le Guin. Bloomington: Indiana University Press.

Baumeister, Roy F., 1999: “The Nature and Structure of the Self: An Overview.” In: The Self in Social Psychology. Ed. Roy F. Baumeister. Philadelphia: Psychology Press, 1–20.

Butler, Catherine, 2012: “Modern children’s fantasy.” In: Cambridge Companion to Fantasy Literature. Eds. Edward James and Farah Mendlesohn. Cambridge: Cambridge University Press, 224–235.

Curry, Alice, 2014: “Traitorousness, Invisibility and Animism: An Ecocritical Reading of Nnedi Okorafor’s West African Novels for Children.” International Research in Children’s Literature, no. 7.1, 37–47. DOI: 10.3366/ircl.2014.0112.

Haynes, Marcus, 2018: “Kids in black: The Transformative Power of Black Fantasy.” In: Broadening Critical Boundaries in Children’s and Young Adult Literature and Culture. Ed. Amie A. Doughty. Cambridge: Cambridge Scholar Publishing, 45–65.

Lipenga, Ken Junior, Ngwira, Emmanuel, 2018: “‘Black on the inside’: albino subjectivity in the African novel.” Disability and the Global South, no. 5/2, 1472–1487.

Nikolajeva, Maria, 2014: “Memory of the Present: Empathy and Identity in Young Adult Fiction.” Narrative Works: Issues, Investigations & Interventions, no. 4.2, 86–107.

Okorafor, Nnedi, 2009: “Organic Fantasy.” African Identities no. 7.2, 275–286.

Okorafor, Nnedi, 2016 (2011): What Sunny Saw in the Flames. Abuja – London, Cassava Republic.

Okorafor, Nnedi, 2019: “Africanfuturism Defined.” Nnedi’s Wahala Zone Blog, . (Accessed: 12 January 2021).

Reynolds, Nancy Thalia, 2009: Mixed Heritage in Young Adult Literature. Lanham: Scarecrow Press.

The Native, 2018: “Nnedi Okorafor on Africanfuturism and the Challenges of Pioneering.” The Native Website, <https://thenativemag.com/interview/native-exclusive-nnedi-okorafor-africanfuturism-challenges pioneering/>. (Accessed: 29 September 2019).


Opublikowane : 2021-06-29


DrabE. (2021). Teenage Identity in the Face of the Other in Nnedi Okorafor’s Organic Fantasy. Romanica Silesiana, 19(1), 129-139. https://doi.org/10.31261/RS.2021.19.11

Ewa Drab 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0002-2340-9269




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).