Pour une poétique du nomadisme dans l’oeuvre d’Ananda Devi
Abstrakt
Loin de nourrir l’image d’un Orient fantasmé, Devi porte un regard sceptique sur la culture ancestrale est déconstruit les stéréotypes des images exotiques et ceux réduisant la femme à un simple objet. Prenant plaisir dans la transgression, elle réhabilite à travers des procédés discursifs et linguistiques la place du sujet féminin dans l’espace narratif. L’auteure fait preuve de nomadisme intellectuel, par le brassage identitaire et culturel.Dans le texte de Devi les langues sont en alchimie : elles se côtoient, s’inséminent et se fécondent. Elle manie les langues, fait danser son texte aux rythmes et aux intonations pour accompagner ses thématiques universelles par une poétique nomade qui travaille en profondeur son œuvre.
Bibliografia
Livres
Bachelard, G. (1942). L’eau et les rêves. Essai sur l’imagination de la matière. Paris, Éditions Corti.
Barthes, R. (1973). Le plaisir du texte. Paris, Seuil, coll. « Tel Quel ».
Bouraoui, H. (2005). Transpoètique. Éloge du nomadisme. Paris, Éditions Mémoire d’encrier.
Bragard, V. (2008). Transoceanic dialogues. Bruxelles, Peter Lang.
Carpentier, A. (1988). Discurso de Alejo Carpentier en la entraga del Premio Miguel de Cervantes. Barcelona, Anthropos editorial del Hombre, Ministerio de la cultura.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1980). Mille plateaux. Paris, Minuit.
Devi, A. (1993). Le Voile de Draupadi. Paris, L’Harmattan.
Devi, A. (2001). Pagli. Paris, Gallimard.
Devi, A. (2007). Indian Tango. Paris, Gallimard.
Devi, A. (2011). Les hommes qui me parlent. Paris, Gallimard.
Glissant, É. (1990). Poétique de la relation. Paris, Gallimard.
Le Bris, M., & Rouaud, J. (Dir.). (2007). Pour une littérature-monde. Paris, Gallimard.
Moura, J.-M. (2007 [1999]). Littératures francophones et théorie postcoloniale. Paris, Presses universitaires de France.
Souriau, É. (1990). Vocabulaire d’esthétique. Paris, Presses universitaires de France.
White, K. (1987). L’esprit nomade. Paris, Grasset.
White, K. (1994). Le plateau de l’albatros. Introduction à la géopoétique. Paris, Grasset.
Articles d’ouvrages collectifs
Benedita Basto, M. (2008 [1990]). Le Fanon de Homi Bhabha, Ambivalence de l’identité et dialectique dans une pensée postcoloniale. Tumultes, 31(2), 47‒66.
Boudet, C. (2012 [1947]). Le rôle du péril hindou dans la mise en place de la démocratie consociative à l’île Maurice. Canadian Journal of Africain Studies, 46(2), 177‒193.
Sauvenargues, A. (2002). Le concept de modulation chez Gilles Deleuze et l’apport de Simondon à l’esthétique deleuzienne. Concepts, n° spécial « Gilles Deleuze », 165‒199.
Articles de journaux (sites Internet)
Corio, A. (2005). Entretien avec Ananda Devi. Francofonia, 48, 145–167. Consulté le 6 mai 2021, sur www.jstor.org/stable/43016320
Martin, M.-Cl. (2007, mars). Ananda Devi, grande romancière mauricienne, traductrice discrète à Genève. Tribune de Genève. Consulté le 15 août 2021, sur http://www.maisondelalitterature.ch/data/tdg.anandadevi.pdf
Steinmetz, M. (2008). Peut-être est-ce l’Inde mythique qui m’habite. Entretien avec les Indes réunionnaises. Consulté le 15 août 2019, sur http://www.indereunion.net/actu/ananda/intervad.htm
Tirthankar, Ch. (2013, avril). Ananda Devi : « J’ai besoin d’être excitée par ma propre écriture ! ». Radio France Internationale. Consulté le 19 août 2021, sur https://www.rfi.fr/fr/afrique/20130329-ananda-devi-j-ai-besoin-etre-excitee-propre-ecriture
Vallée-Jest, C. (2016, octobre). Ananda Devi, Indian Tango. Continents manuscrits. Consulté le 20 août 2021, sur https://journals.openedition.org/coma/656
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).