Mi corazón visto desde el espacio de Alejandro Cuevas como una “novela capitalocénica”
Abstrakt
El objetivo del artículo es investigar la utilidad de la noción de «Capitaloceno» propuesta por Jason W. Moore en la interpretación de la novela más reciente de Alejandro Cuevas: Mi corazón visto desde el espacio (2019). La obra de Cuevas, un escritor vallisoletano con mucha experiencia en desafiar los problemas sociales de la España del s. XXI, gana en efecto una dimensión interpretativa mucho más matizada, ya que revela el alcance de la crítica de la contemporaneidad del autor, que engloba toda una variedad de cuestiones que superan los límites de Antropoceno y requieren un marco de lectura más atrevido y más actual. Así, la quinta novela de Cuevas se deja leer como una «novela capitalocénica» por ser un cuasi manifiesto de debilidades del yo en el Sistema de hoy.
Bibliografia
Cuevas, A. (2019). Mi corazón visto desde el espacio. Menoscuarto Ediciones.
Goeritz Álvarez, C. (2018). Literatura y política según Rancière: observaciones a su lectura de Aristóteles. Open Insight, 9(15), 79–110. https://doi.org/10.23924/oi.v9n15a2018.pp79-110.252
Gutkowska-Ociepa, K. (2020). El grito de los “fracasados”: Sobre Mariluz y el largo etcétera de Alejandro Cuevas. Studia Romanica Posnaniensia, 47(1), 31–42. https://doi.org/10.14746/strop.2020.471.003
Kagan R.. (2008). The Return of the History and the End of Dreams. Knopf Doubleday Publishing Group.
Moore, J. W. (2022). Anthropocene, Capitalocene & the Flight from World History: Dialectical Universalism & the Geographies of Class Power in the Capitalist World-Ecology, 1492–2022. Nordia Geographical Publications, 51(2), 123–146. https://doi.org/10.30671/nordia.116148
Moore, J. W. (2017). The Capitalocene, Part I: on the nature and origins of our ecological crisis. The Journal of Peasant Studies, 44(3), 594–630, https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036
Noguerol, F. (2020). Contra el Capitaloceno: Escrituras subversivas en el siglo XXI. In M. Waldegaray (Ed.), Anfractuosités de la fiction: Inscriptions du politique dans la littérature hispanophone contemporaine (pp. 51–75). ÉPURE - Éditions et presses universitaires de Reims.
Nowak, O. (2021). Wybieram życie: Pokolenie X w powieściach hiszpańskich autorek ostatniej dekady XX wieku. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Orrantia Cavazos, J. R. (2020, agosto 10). Antropoceno o Capitaloceno [Video]. YouTube.: https://www.youtube.com/watch?v=Jc8eRg-Fzj8
Polefrone, P. (2020). The Stock Ticker in the Garden: Frank Norris, American Literary Naturalism, and Capitalocene Aesthetics. American Literature, 92(3), 485–511. https://doi.org/10.1215/00029831-8616163
Ros Ferrer, V. (2013). La transformación del presente en la narrativa española contemporánea: Una propuesta: la generación nocilla. Kamchatka: Revista de análisis cultural, 1, 63–86. https://doi.org/10.7203/KAM.1.2232
Saló, A. (2011). Españistán 1. Este país se va a una mierda. Editores de Tebeos.
Scharm, H. (2019, julio 19). Ecocrítica e hispanismo: nuevas humanidades para el antropoceno. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=88TbMP-IY14
Wedekind, J., & Milanez, F. (2017, julio 10). Entrevista a Jason Moore: “Del Capitaloceno a una nueva política ontológica” (J. Muntané Puig, Ed. & Trad.). Ecología Política, 53, 108–110.
Uniwersytet Śląski w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0002-4742-1035
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).