Entre la parodie et l'imitation: le Don Juan de Jacques Ferron
Abstrakt
The article analyzes conceptual links between the play “Le Don Juan chretien“ by Jacques Ferron and its original version by Moliere. The author shows how the myth of Don Juan as a seducer paves the way for the modification of the role of the woman, by means of redefining her social status. The assumption of the article is that Ferron’s play becomes a part of the literary tradition of Quebec, by building on its cultural and linguistic heritage.
Key-words: Jacques Ferron; intertextuality; parody; imitation; the myth of Don Juan
Bibliografia
BÉRUBÉ, Renald, 1975 : « Le Cid et Hamlet : Corneille et Shakespeare lus par Ducharme et Gurik ». Voix et Images, Vol. 1, No 1, septembre.
DAVID, Gilbert, 2002 : « Comment Don Juan est devenu chrétien ou quand Jacques Ferron cavale avec le mythe donjuanesque. Remarques sur la comédie d'une comé-die ». In : FAIVRE-DUBOZ, Brigitte, POIRIER, Patrick, dir. : Jacques Ferron : le palimpseste infini. Outremont, Lanctôt Éditeur, coll. Cahiers Jacques-Ferron, Nos 8-9.
DUCHARME, Réjean, 1968 : Le Cid maghané. [Manuscrit dactylographié conservé au Théâtre du Trident. Copie déposée au Centre de documentation du Centre de recherche sur la littérature et la culture québécoises, Québec, Université Laval, 98 f.].
FERRON, Jacques, 1957 : Le Cheval de Don Juan. Montréal, Éd. Orphée ; la version remaniée : IDEM, 1968 : « Le Don Juan chrétien ». In : Théâtre I. Les Grands Soleils, Tante Élise, Le Don Juan chrétien. Montréal, Librairie Déom.
FERRON, Jacques, 1975 : « L'Impromptu des deux chiens ». In : IDEM : Théâtre 2. Montréal, Librairie Déom.
GODIN, Jean-Cléo, MAILHOT, Laurent, 1970 : Le Théâtre québécois. Introduction à dix dramaturges contemporains. Montréal, Hurtubise HMH.
LAFON, Dominique, 1994 : « Ducharme dramaturge. Le jeu de la tag ». In : VAILLANCOURT, Pierre-Louis, dir. : Paysages de Réjean Ducharme. Montréal, Fides.
MAILHOT, Laurent, 1970 : « Jacques Ferron : de l'amour incertain à la patrie possible ». In : GODIN, Jean-Cléo, MAILHOT, Laurent : Le Théâtre québécois : introduction à dix dramaturges contemporains. Montréal, Hurtubise HMH.
MAILHOT, Laurent, 1982 : « Le Cheval de Don Juan, comédie de Jacques Ferron ». In : LEMIRE, Maurice, dir. : Dictionnaire des oeuvres littéraires du Québec. T. 3 : 1940-1959. Montréal, Fides.
PAQUETTE, Jean-Marcel, 1976 : « Jacques Ferron ou le drame de la théâtralité ». In : Le théâtre canadien-français : évolution, témoignages, bibliographie. Montréal, Fides.
SAINT-JACQUES, Denis, 1984 : « Hamlet, prince du Québec, parodie politique de Robert Gurik ». In : LEMIRE, Maurice, dir. : Dictionnaire des oeuvres littéraires du Québec. T. 4 : 1960-1969. Montréal, Fides.
TOURANGEAU, Rémi, FORTIN, Marcel, 1986 : « Le Phénomène des pageants au Québec ». In : Histoire du théâtre au Canada / Theatre History in Canada, vol. 7, no 2, automne.
VANASSE, André, 1970 : « Le Théâtre de Jacques Ferron : à la recherche d'une identité ». In : Livres et auteurs québécois, 1969 : revue critique de l'année littéraire. Montréal, Éd. Jumonville.
Université Laval, Québec
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).