La réécriture du mythe d'Ulysse dans le roman migrant. <i>Errances</i> de Sergio Kokis



Abstrakt

The article focuses on the analysis of Sergio Kokis’ novel “Errances” as an example of contemporary transvalorization of the myth of Odysseus. Kokis’ novel is treated as a „récit odysséen” (an „Odyssean narrative”), i.e. a type of fiction characterized by the theme of an exile’s return to the native land and the exploration of the protagonist’s narrative identity by means of metafictional devices. In the process of rewriting the Homeric epic and 20th century versions of the myth of Odysseus (Nikos Kazantzakis’ “The Odyssey: A Modern Sequel” and Joseph Conrad’s novels), Sergio Kokis deconstructs the concept of the return to the native land defined in terms of territory and ethnicity. What emerges from the novel, is a concept of the ethos of the eternal wanderer based on the shattering of the illusion of collective belonging as the source of identity.

Key words: Odysseus; transvalorization; narrative identity; return 


ATWOOD, Margaret, 2005 : The Penelopiad. The Myth of Penelope and Odysseus. Toronto, Knopf Canada.

BAUCHAU, Henri, 1990 : Oedipe sur la route. Arles, Actes Sud.

BLANCHOT, Maurice, 1959 : «Le Chant des sirènes». In : Le Livre à venir. Paris, Gallimard.

HAREL, Simon, 1992 : « L'Exil dans la langue maternelle. L'expérience du bannissement ». Québec Studies, No 14.

HAREL, Simon, 2006 : Braconnages identitaires. Un Québec palimpseste. Montréal, Vlb éditeur.

HORKHEIMER, Max, ADORNO, Theodor W., 1974 : « Digression 1. Ulysse, ou mythe et raison ». In : La Dialectique de la raison. Fragments philosophiques. Trad. de l'allemand par Éliane KAUFHOLZ. Paris, Gallimard.

JANKÉLÉVITCH, Vladimir, 1974 : L'Irréversible et la nostalgie. Paris, Flammarion.

KAZANTZAKI, Nikos, 1971 : L'Odyssée. Trad. de Jacqueline MOATTI-FINE. Paris, Plon (édition originale 1938).

KOKIS, Sergio, [1994], 1995 : Le Pavillon des miroirs. Montréal, XYZ éditeur.

KOKIS, Sergio, 1995 : « Jason et Ulysse ». Ruptures - revue des 3 Amériques, No 8, janvier / mars.

KOKIS, Sergio, 1996 : Errances. Montréal, XYZ éditeur.

KOKIS, Sergio, 1999 : «Solitude entre deux rives». Tangence, No 59, janvier.

KOKIS, Sergio, 2004 : L'Amour du lointain. Montréal, XYZ éditeur.

RICOEUR, Paul, 1985 : Temps et récit, 3. Le temps raconté. Paris, Seuil, coll. «Points Essais».

RICOEUR, Paul, 1990 : Soi-même comme un autre. Paris, Seuil, coll. «Points Essais».


SadkowskiP. (1). La réécriture du mythe d’Ulysse dans le roman migrant. <i>Errances</i&gt; de Sergio Kokis. Romanica Silesiana, 2(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5645

Piotr Sadkowski  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université Nicolas Copernic, Toruń 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).