Intertextes dans <i>Le Figuier enchanté</i> (1992) de Marco Micone



Abstrakt

The article studies Marco Micone’s « Le figuier enchanté » (a novel inspired by a Quebecois classic –  “Une saison dans la vie d’Emmanuel” by Marie-Claire Blais) as the author’s attempts to get closer to the Quebecois cultural heritage. Micone is an Italian-Canadian writer who became famous for his public interventions in favor of the marginalized and the oppressed (both immigrants and workers exploited by the capitalist regime). His novel is strongly impregnated with the idea of the battle for a better tomorrow which, in his view, is possible only when all the inhabitants of Quebec get to know and help each other.

Key-words: Marco Micone ; « Le figuier enchanté » ; Quebec ethnic minority literature; Italian Canadian literature; immigrant writing; intertextuality; comparative perspective; engagement; polyphonic novel; « Une saison dans la vie d’Emmanuel »


CHARTIER, Daniel, 2003 : Dictionnaire des écrivains émigrés au Québec 1800-1999. Québec, Éditions Nota bene.

GAUVIN, Lise, 2000 : Langagement. L'écrivain et la langue au Québec. Montréal, Boréal.

GAUVIN, Lise, 2003 : «Manifester la différence. Place et fonctions des manifestes dans les littératures francophones». Globe, No 6/1.

GENETTE, Gérard, [1982], 2003 : Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris, Seuil, coll. «Points».

L'HÉRAULT, Pierre, 1996 : «Préface». In : M. MICONE : Trilogia. Montréal, vlb éditeur.

LEPAGE, Y. G., MAJOR R., dir., 2000 : Croire à l'écriture. Orléans, Éd. David.

MICONE, Marco, 1990 : « De l'assimilation à la culture immigrée ». Possibles, No 14/3, été.

MICONE, Marco, [1992], 1998 : Le Figuier enchanté. Montréal, Boréal.

MICONE, Marco, 1982 : Gens du silence. Montréal, Québec / Amérique.

MICONE, Marco, 1984 : Addolorata. Montréal, Guernica.

MICONE, Marco, 1988 : Déjà l'agonie. Montréal, L'Hexagone.

MICONE, Marco, [1982], 1991 : Gens du silence. Montréal, Guernica.

NOVELLI, N., 2000 : «Pour une nouvelle culture et une langue de la migration», entretien avec M. Micone. In : VAUCHER GRAVILLI, A. DE, dir. : D'Autres rêves. Les écritures migrantes au Québec. Venise : Supernova.

OUELLET, Réal, 2000 : « L'enfance dont on ne revient jamais : Le Figuier enchanté de Marco Micone et Mille eaux d'Émile Ollivier ». In : Y.G. LEPAGE, R. MAJOR, dir. : Croire à l'écriture. Orléans, Éd. David.

ROBIN, R., 1989 : Roman mémoriel : de l'histoire à l'écriture du hors-lieu. Montréal, Le Préambule.

SADKOWSKI, Piotr, 2005 : «Le Dialogue du texte migrant avec les mémoires du Québec. Les palimpsestes mémoriels de Marco Micone et de Gérard Etienne». In : PALUSZKIEWICZ-MISIACZEK, Magdalena et al., dir. : Place and Memory in Canada : global perspectives / Lieu et mémoire au Canada : perspectives globales. Cracovie, PAU.

VAÏS, M., WICKHAM, PH., 1994 : « Le Brassage des cultures » (table ronde). Jeu, No 72, septembre.


Mouneimné-WojtasT. (1). Intertextes dans <i>Le Figuier enchanté</i&gt; (1992) de Marco Micone. Romanica Silesiana, 2(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5646

Tina Mouneimné-Wojtas  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université de Varsovie 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).