Réécriture et auto-réécriture dans <i>Opération Rimbaud</i> de Jacques Godbout



Abstrakt

The article traces rewriting and auto-rewriting strategies in Jacques Godbout’s “Operation Rimbaud” (1999), which revisits places and people from his former novel “Aquarium” (1962). The paper shows how in his latest novel Godbout returns to revolutionary Harar, Ethiopia, which Rimbaud visited, once again creating the character of a corrupted priest. Godbout rewrites Rimbaud’s biography, revising at the same time the biblical story of the Decalogue Tablets, as well as reminisces about his stay in Ethiopia.

Key words: Godbout; “Operation Rimbaud”; “Aquarium”; Decalogue; rewriting; Ethiopia    


BÉLANGER, Danielle-Claude, 2002 : Les Modalités de réécriture chez Madeleine Ferron. [Mémoire de maîtrise]. Département de langue et littérature françaises, Université McGill, Montréal, Québec.

BELLEMARE, Yvon, 1984 : Jacques Godbout romancier. Montréal, Parti pris.

BOULOUMIÉ, Arlette, 1990 : « Les Réécritures de Michel Tournier ». In : ORIOL-BOYER, Claudette, dir. : La Réécriture. Actes de l'Université d'été, Cerisy-la-Salle, 22 au 27 août 1988. Grenoble, CEDITEL.

CHARTRAND, Robert, 1999 : « La Cohérence de l'oeuvre ». Le Devoir, les 27 et 28 mars.

DESMEULES, Georges, « Le Refus des valeurs traditionnelles de quelques auteurs "classiques" ». Québec français, No 115.

DORION, Gilles, 1999 : « Jacques Godbout, Éthiopien ». Rivista di Studi Canadesi, N. 12.

FERRARO, Alessandra, 1999 : « Modelli europei e tentazioni americane nell'opera di Jacques Godbout ». Rivista di Studi Canadesi, N. 12.

GODBOUT, Jacques, 1962 : L'Aquarium. Paris, Seuil.

GODBOUT, Jacques, 1999 : L'Opération Rimbaud. Paris, Seuil.

HINCE, David, 1999 : « Petites profanations. Quand l'irrévérence se fait divertissement ». Le Devoir, les 3 et 4 avril.

LACHANCE, Lise, 1999 : « Godbout, militant de la première heure. Opération Rimbaud [...] Fiction piquante, réalité ahurissante ». Le Soleil, le 28 mars, p. B 10 (cité d'après : DORION, Gilles, 1999).

ORIOL-BOYER, Claudette, dir., 1999 : La Réécriture. Actes de l'Université d'été, Cerisy-laSalle, 22 au 27 août 1988. Grenoble, CEDITEL, 157-177.

SMITH, Donald, 1983 : L'écrivain devant son oeuvre. Montréal, Québec / Amérique.

VAUCHER GRAVILI, Anne, de, 1999 : « Le Québec à Paris, une invitation unique. Entretien avec Jacques Godbout ». Rivista di Studi Canadesi, N. 12.


FigasE. (1). Réécriture et auto-réécriture dans <i>Opération Rimbaud</i&gt; de Jacques Godbout. Romanica Silesiana, 2(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5654

Ewa Figas  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université de Silésie 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).