La reprise du motif symboliste du faune dans <i>L'Ange de Dominique</i> d'Anne Hébert



Abstrakt

The article explores rewriting strategies in Anne Herbert’s work, focusing on L’Ange de Dominique’, the story which explicitly refers to the aesthetics, style and imagination of the French Symbolists (Rimbaud, Mallarmé, Debussy and Nijinsky) through the character of the faun. Herbert’s novella is interpreted as a portrayal of the sensibility and poetry at the turn of the century.

Key words: Anne Herbert; Le Torrent; literature of the fin de siècle; Quebec; rewriting; faun; Symbolism; novella


BONENFANT, Luc, 2001 : « Quand la nouvelle se fait pastiche : Anne Hébert et l'intertexte rimbaldien ». In : ENGEL, Vincent et GUISSARD, Michel, dir. : La nouvelle de langue française aux frontières des autres genres, du Moyen Age à nos jours. Actes du colloque de Louvain-la-Neuve, mai 1997. Vol. 2. Louvain-la-Neuve, Academia.

BOUCHARD, Denis, 1977 : Une lecture d'Anne Hébert. La recherche d'une mythologie. Cahiers du Québec / Hurtubise HMH, coll. « Littérature ».

CLAUDEL, Paul, [1948], 1967 : « Notices » dans Théâtre II. Paris, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.

DIONNE, René, 1991 : « L'Ange de Dominique ou l'Art poétique d'Anne Hébert ». Australian Journal of French Studies, T. 28, Vol. 2.

GENETTE, Gérard, [1982], 1992 : Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris, Seuil, Points Essais.

HARVEY, Robert, 2000 : Poétique d'Anne Hébert : jeunesse et genèse ; suivi de lecture du « Tombeau des rois ». Québec, L'instant même.

HÉBERT, Anne, 1989a : Le Torrent. Introduction de Robert HARVEY. Montréal, BQ.

HÉBERT, Anne, 1989b : « L'Ange de Dominique ». In : EADEM : Le Torrent. Bibliothèque Québécoise.

LAFONT, Suzanne, 2005 : Céline et ses compagnonnages littéraires : Rimbaud, Molière. Paris, Lettres modernes Minard, coll. Situation.

MALLARMÉ, Stéphane, [1945], 1974 : « Monologue d'un faune » extrait des « Notes et variantes ». In : IDEM : Oeuvres complètes. Paris, Gallimard, Bibliothèque de la Pléiade.

PAGÉ, Pierre, 1965 : Anne Hébert. Montréal et Paris, Fides.

POULET, Georges, 1976 : Études sur le temps humain / 2. Éditions du Rocher.

PROUST, Marcel, 1994 : Sur la lecture. Mille et une nuits.

RIVARD, Yvon, 1993 : « Qui a tué Saint-Denys Garneau ? ». In : IDEM : Le bout cassé de tous les chemins. Montréal, Boréal, « Papiers collés ».

VAILLANCOURT, Pierre-Louis, 1980 : « Sémiologie d'un ange. Étude de L'ange de Dominique d'Anne Hébert ». Voix et images, Vol. 5, No 2, hiver.


MottetP. (1). La reprise du motif symboliste du faune dans <i>L’Ange de Dominique</i&gt; d’Anne Hébert. Romanica Silesiana, 2(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5658

Philippe Mottet  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Collège François-Xavier-Garneau, Québec 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).