Le pastiche comme jeu littéraire en contrepoint L’exemple d’André Schwarz-Bart et de Yambo Ouologuem



Abstrakt

The objective of this article is to understand the practice of the literary play, starting with the example of André Schwarz-Bart in relation to Yambo Ouologuem. Strictly speaking, the direction of this play is analysed starting from the initial use of pastiche and parody in the literary context of the fifties and the sixties. This practice is also observable in Schwarz-Bart, since he evokes the figures related to the experience of violence and of relationships. The experiences enable both Schwarz-Bart and Ouologuem to reread collective historicity by the intermediary of romantic fiction, because they aim to incarnate anti-figurations by means of the discourse of the domination. They parody the speech to be mor distinct, owing to the fact that it draws aside the margins of its mental categories.


Key words: Pastiche, parody, literary play, Ouologuem, Schwarz-Bart, the literature of Shoah.


Aron, Paul, 2008 : Histoire du pastiche. Le pastiche littéraire français, de la Renaissance à nos jours. Paris, Presses universitaires de France, « Les Littéraires ».

Bourdieu, Pierre, 1979 : La Distinction. Critique sociale du jugement. Paris, Minuit.

Bourdieu, Pierre, 1998a : La Domination masculine. Paris, Seuil, « Points Essais ».

Bourdieu, Pierre, 1998b : Les Règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris, Seuil.

Casanova, Pascale, 2008 : La République mondiale des lettres. Paris, Seuil, « Points Essais ».

Genette, Gérard, 1982 : Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris, Seuil, « Point Essais ».

Hollier, D., dir., 1993 : De la Littérature française. Paris, Bordas.

Kaufmann, Francine, 1986 : Pour relire « Le Dernier des Justes » : réflexions sur la Shoah. Paris, Méridiens Klincksieck.

Malela, Buata B., 2007a : « Les enjeux de la figuration de Lumumba. Débat postcolonial et discours en contrepoint chez Césaire et Sartre ». Mouvements, No 51, 3 : 130—141.

Malela, Buata B., 2007b : « Mallarmé dans la modernité antillaise : lecture césairienne et discours en contrepoint ». Cahier Stéphane Mallarmé, No 4 [Peter Lang Verlag] : 83—103.

Malela, Buata B., 2008 : Les écrivains afro-antillais à Paris (1920—1960). Stratégies et postures identitaires. Paris, Karthala, « Lettres du Sud ».

Ouologuem, Yambo, 2003 : Le Devoir de violence. Paris, Le Serpent à Plumes.

Schwarz-Bart, André, 1959 : Le Dernier des Justes. Paris, Seuil, « Points ».

Schwarz-Bart, Simone et André, 1967 : Un plat de porc aux bananes vertes. Paris, Seuil.


MalelaB. (1). Le pastiche comme jeu littéraire en contrepoint L’exemple d’André Schwarz-Bart et de Yambo Ouologuem. Romanica Silesiana, 4(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5739

Buata B. Malela  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).