Cela’s Men and Woman: Multiple Masculinities versus One Femininity in <i>Mazurka for Two Dead Men</i>
Abstrakt
In Mazurka For Two Dead Men, Camilo José Cela creates a world heavily populated with vivid types of men and seemingly only one type of woman. Female characters in the story are primarily sexual (and promiscuous) beings, depicted mostly in the context of erotic encounters deprived of sensuality or tenderness. Easily accessible female bodies serve to present the various kinds of masculinity through the nature and quality of men’s interactions with women. Credited with the popularization of the so-called tremendismo, a specifically Spanish literary technique related to realism and naturalism, Cela does not shun explicit depictions of phenomena such as violence, deviation, prostitution, deformity, or bestiality. The purpose of the following article is to demonstrate how Cela constructs masculinity and femininity in his novel, and what particular gender roles he assigns to his characters.
Key words: masculinity, femininity, realism, naturalism, tremendismo, Camilo José Cela.
Bibliografia
Beardsley, Theodore S., cela, Camilo José, and KroniK, Eva, 1972: “Interview with Camilo José Cela.” Diacritics 2 (1): 42—45.
Cela, Camilo José, 1992: Mazurka for Two Dead Men. Trans. Patricia Haugaard. New York: New Directions.
Durán, Manuel, 1986: “Fiction and Metafiction in Contemporary Spanish Letters.” World Literature Today 60 (3): 398—402.
Gies, David T. (ed.), 2004: The Cambridge History of Spanish Literature. Cambridge: Cambridge University Press.
Mallo, Jerónimo, 1956: “Caracterización y valor del ‘tremendismo’ en la novela española contemporánea.” Hispania 39 (1): 49—55.
Ortega, José, 1965: “Antecedentes y Naturaleza del Tremendismo en Cela.” Hispania 48 (1): 21—28.
Palley, Julian, 1961: “Existentialist Trends in the Modern Spanish Novels.” Hispania 44 (1): 21—26.
Pérez, Janet, 1988: “ ‘Mazurca para dos muertos’: Demythologization of the Civil War, History and Narrative Reliability.” Anales de la literatura española contemporánea 13 (1/2), Special Issue on the Spanish Novel (1930—1986): 83—104.
Sobejano-Morán, Antonio, 1995: “Modalidades discursivas en la ficción posmoderna española.” Nueva Revista de Filología Hispánica 43 (1): 37—58.
University of Wrocław
Anna Pilińska (b. 1981) is a doctoral student at the University of Wrocław, with M.A. degrees in English and Spanish. She is currently working on her Ph.D. dissertation on the postmodern construction of sexuality in the prose of Vladimir Nabokov, Edmund White, Bobbie Ann Mason
and Achy Obejas.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).