Femininity in the Position of the Oppressed in Nino Ricci’s <i>Lives of the Saints</i> A Comparison to Nelly Arcan’s <i>Putain</i> in Canadian and Quebec Literary Portrayals of Contemporary Womanhood



Abstrakt

Nino Ricci, an award-winning English-speaking Italian descendant, and Nelly Arcan, suicidal Quebecker from Montreal, portray contemporary womanhood as seen through the lenses of oppression. In Ricci’s Lives of the Saints the figure of mother becomes a curse of the woman’s son, whose whole existence is conditioned by his mother’s incidental and adulterous pregnancy. The mother shifts from the position of an individual to the position of a symbol by becoming sinful representation of her disobedience in the relation to social rules. She is dominated by masculine gaze and rules established by men. Inversely acts Cynthia, the prostitute in Nelly Arcan’s Putain, who chooses her fate intentionally but who is equally conditioned by the social environment in which she grew up. Being a prostitute is an act of succumbing to masculine tyranny.

Key words: womanhood, oppressor, subjugation, Ricci, Arcan.


Arcan, Nelly, 2005: Whore. New York: Black Cat.

Bordeleau, Francine, 2002 : « La mise en scène de l’autofiction ». Spirale : arts • lettres • sciences humaines, no. 182 : 22.

Collins Dictionary. Femininity. 2013: http://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/femininity. Accessed: 12 March 2013.

Ditmore, Mellisa Hope, 2006: Encyclopedia of Prostitution and Sex Work. Vol. 1. Westport: Greenwood Publishing Group.

Imboden, Roberta, 1992: “The Hyperbolical Project of Cristina: A Derridean Analysis of Nino Ricci’s Lives of the Saints.” The Dalhousie Review, vol. 72, no. 1: 38.

Kille, Andrew, 2001: Psychological Biblical Criticism. Minneapolis: Fortress Press.

Kristeva, Julia, 1982: Powers of Horror: An Essay in Abjection. New York: Columbia University Press.

Ricci, Nino, 2008: Lives of the Saints. Markham: Cormorant Book Inc.

Ricci, Nino, 1999: Żywoty Świętych. Warszawa: Fallenica.

Tuzi, Marino, 1997: The Power of Allegiances: Identity, Culture and Representational Strategies. Toronto: Guernica Editions.

Werness, Hope, 2006: The Continuum Encyclopedia of Animal Symbolism in World Art. New York: Continuum International Publishing Group.


DrabE. (1). Femininity in the Position of the Oppressed in Nino Ricci’s <i>Lives of the Saints</i> A Comparison to Nelly Arcan’s <i>Putain</i&gt; in Canadian and Quebec Literary Portrayals of Contemporary Womanhood. Romanica Silesiana, 8(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5883

Ewa Drab  ewa.drab@us.edu.pl
University of Silesia 
Ewa Drab holds the master’s degree in applied languages, English and French, and teaches at the
Institute of Romance Languages and Translation Studies in Sosnowiec. She follows her doctorate course at the University of Silesia in literary translation. Her professional interests cover: American fantasy literature, science-fiction from Québec, film and video games translations, gender perspectives in contemporary literature, especially in fantasy. She is working on her PhD thesis with the focus on imaginary worlds in Anglo-French translations of fantasy novels published after 2000.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).