Suono magico del violino come rito fondatore in <i>Stabat Mater</i> di Tiziano Scarpa



Abstrakt

Tiziano Scarpa’s novel puts a great emphasis on the ritualistic expression in human life, which tends to be a meaningful and conscious way to expressing identity and personality. Music is a powerful means of expression for Cecilia, a young woman who considers herself as a weak creature. Deprived of any knowledge about her parents, she cannot find the way to fulfill social expectations and she is very vulnerable. Her talent to play the violin is linked to the concept of God, but then gives her the power to struggle against the world and all odds. In the music she plays, Cecilia can finally find her identity, and realizes that she is unique because of her music.


Key words: rite, expression, music, identity


Adorno Theodor W., 1994: Teoria estetyczna. Przeł. Krystyna Krzemieniowa. Warszawa: PWN.

Aimé Marco, 2013: Cultura. Torino: Bollati Boringhieri.

Augé Marc, 2005: Non luoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera.

Augé Marc, 2012: Futuro. Milano: Bollati Boringhieri.

Berardini Sergio Fabio, 2013: Ethos. Presenza. Storia. La ricerca filosofica di Ernesto De Martino. Studi e ricerche 3. Trento: TEMI.

De Martino Ernesto, 2008: Morte e pianto rituale nel mondo antico. Dal lamento funebre antico al pianto di Maria. Torino: Bollati Boringhieri.

La Cecla Franco, 2009: Saperci fare. Corpi e autenticità. Milano: Elèuthera.

Lotman Jurij M., 1972: La struttura del testo poetico. Milano: Mursia.

Lucca Giovanni, 1920: Esposizione e quadri della Divina commedia. Catania: Stabilimento tipografico industriale.

Marchese Angelo, 1983: Officina del racconto. Milano: Mondadori.

Mauss Marcel, 1972: Teoria generale della magia e altri saggi. Torino: Einaudi.

Nuova Corrente. Anno XLV (1998) N.121/122 (Gennaio—Dicembre). Numero a cura di Andrea Borsari e Santino Mele. Genova: Thilger.

Scarduelli Pietro, a cura di, 2007: Antropologia del rito. Interpretazioni e spiegazioni. Torino: Bollati Boringhieri.

Scarpa Tiziano, 2008: Stabat Mater. Torino: Einaudi.

Tullio‑Altan Carlo, 1996: Antropologia. Storia e problemi. Milano: Feltrinelli.


PutoM. (1). Suono magico del violino come rito fondatore in <i>Stabat Mater</i&gt; di Tiziano Scarpa. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5916

Małgorzata Puto  malgorzata.puto@us.edu.pl
Università della Slesia 
Małgorzata Puto, docente presso il Dipartimento di Italianistica dell’Università di Slesia, laureata in lettere, dottore di ricerca in scienze umanistiche. Si occupa di letteratura italiana contemporanea. Ha pubblicato una monografia ed articoli vari di cui elenco completo è accessibile sul sito: http://ifr.us.edu.pl/index2.php?id=5&sub=255.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).