Dimensión mítica y ritual en las representaciones literarias del <i>narco</i>



Abstrakt

Narco‑fiction, very popular in the recent Mexican and Colombian literature, emphasizes one of the determinants of narco‑culture: a deep rootedness in the primitive mentality and mythical thinking. Such roots translate into a particular religiosity, the cult of legendary narcos. The same mentality has driven the creation of a culture based on a ritual. The article analyzes examples of these phenomena, on the basis of selected texts of Colombian and Mexican narco‑fiction writers with the aim of showing that mythical thinking remains relevant in the postmodern and post‑political reality.


Key words: narco, Colombian fiction, drug trafficking, narco‑culture, violence


Alape Arturo, 2000: Sangre ajena. Bogotá: Seix Barral.

Álvarez Gardeazábal Gustavo, 2002: Comandante Paraíso. Bogotá: Grijalbo.

Franco Ramos Jorge, 2000: Rosario Tijeras. Barcelona: Mondadori.

Lemus Rafael, 2005: “Balas de salva: notas sobre el narco y la narrativa mexicana”. Letras libres, no 7 (81), 39—44.

Oliver Felipe, 2007: “Después de García Márquez: tres aproximaciones a la novela urbana colombiana”. Revista de Humanidades: Tecnológico de Monterrey, no 23, 41—56.

Pacheco Gutiérrez Maria Guadalupe, 2008: Representación estética de la hiperviolencia en “La virgen de los sicarios” de Fernando Vallejo y “Paseo nocturno” de Rubem Fonseca. México: Miguel Angel Porrua.

Porras Vallejo José Libardo, 2000: Hijos de la nieve. Bogotá: Planeta.

Restrepo Laura, 2001: Leopardo al sol. Barcelona: Anagrama.

Rincón Omar, 2013: “Todos llevamos un narco adentro — un ensayo sobre la narco/cultura/telenovela como modo de entrada a la modernidad”. Matrizes, Vol. 7, n° 2, 1—33. http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/viewFile/69414/71991. Fecha de la última consulta: el 15 de febrero de 2014.

Vallejo Fernando, 2002: La Virgen de los sicarios, Bogotá: Alfaguara.


JastrzębskaA. (1). Dimensión mítica y ritual en las representaciones literarias del <i>narco</i&gt;. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5918

Adriana Sara Jastrzębska  ajastrzebska@ath.bielsko.pl
Universidad de Bielsko‑Biała 
Adriana Sara Jastrzębska es doctora en Humanidades (2007) por la Universidad Jaguelónica de Cracovia. Tesis de doctorado sobre la metanovela historiográfica. Desde 2008 profesora adjunta
en la Cátedra de Filología Hispánica de Universidad de Bielsko‑Biała (Polonia). Los articulos publicados versan sobre la narrativa actual hispanoamericana, novela negra, imagenes literarias de la violencia en America Latina, narrativa de las drogas y metanovela. Autora de un libro monográfico sobre la nueva novela histórica en la literatura hispanoamericana. En 2015 se publicará su libro mongráfico sobre la convención y poética narco en la literatura colombiana.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).