Entre les rites, le rythme et la routine. <i>Les fragments du monde</i> de Hélène Rioux



Abstrakt

The three novels that have already been published as part of the Fragments of the World tetralogy planned by Hélène Rioux are composed of chapters that could, in principle, constitute separate short stories or novellas on their own.

However, each novel in the series allows the reader to note the relationship between the characters and places.

The author shows the inhabitants of the Earth during only one day in each novel: an equinoxor a solstice. For the writer and her fictional alter ego, the rhythm of creation is determined by the movement of the Earth around the Sun. Even though Rioux’s characters live in diverse places and in different ways, they are very much alike when faced with the everyday escape from the routine or succumbing to modern rituals.

Key words:  Hélène Rioux, Fragments of the World, rituals, rhythm, routine


Amyot Linda, 2010 : « Hélène Rioux, Traductrice de fragments du monde. Entrevue ». Nuit blanche, no 119, été, 34—39.

Brochu André, 2010 : « Comment des nouvelles font un roman ». Lettres québécoises : la revue de l’actualité littéraire, no 137, 21.

Champagne Christine, 2012 : « Hélène Rioux, d’abord poète. Entrevue ». Disponible sur : http://larecrue.net/2012/01/helene‑rioux‑d%E2%80%99abord‑poete/. Date de consultation : le 12 octobre 2012.

Crépeau Jean‑François, 2012 : « Quoi de nouveau au bout du monde ? ». Lettres québécoises : la revue de l’actualité littéraire, n° 145, 20.

Dubreuil Christiane, 2014 : « Hélène Rioux publie L’amour des hommes ». Disponible sur : http://info‑culture.biz/2014/02/06/helene‑rioux‑publie‑lamour‑des‑hommes/#.Uwcv8vl5Nu4. Date de consultation : le 7 février 2014.

Fellous Michèle, 2001 : À la recherche de nouveaux rites : rites de passage et modernité avancée. Montréal : l’Harmattan.

Franck Michel, 2006 : « Rites de voyage et mythes de passage ». L’Autre Voie, n° 2, printemps. Disponible sur : http://www.deroutes.com/Rites.htm. Date de consultation : le 3 février 2014.

Paquin Eric, 2012 : « Hélène Rioux. Le jour le plus long ». Disponible sur : http://voir.ca/livres/2012/02/23/helene‑rioux‑le‑jour‑le‑plus‑long/. Date de consultation : le 8 juillet 2012.

Rioux Hélène, 2007 : Mercredi soir au bout du monde. Montréal : XYZ.

Rioux Hélène, 2009 : Âmes en peine au paradis perdu. Montréal : XYZ.

Rioux Hélène, 2011 : Nuits blanches et jours de gloire. Montréal : XYZ.


FigasE. (1). Entre les rites, le rythme et la routine. <i>Les fragments du monde</i&gt; de Hélène Rioux. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5921

Ewa Figas  Ewa.Figas@polsl.pl
Université de Technologie de Silésie, Gliwice 
Ewa Figas, enseignante‑chercheuse de l’Université de Technologie de Silésie, consacre ses travaux à la littérature québécoise contemporaine. Elle a publié des articles sur les romans de Jacques Godbout et d’Hélène Rioux. Elle enseigne la littérature et la traduction.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).