La circoncision, le tatouage, les rituels du hammam dans la littérature marocaine d’expression française : Abdelkébir Khatibi et Tahar Ben Jelloun



Abstrakt

This article compares the functions of rituals in the novels of Abdelkebir Khatibi and Tahar Ben Jelloun (La mémoire tatouée, Harrouda, L’Enfant de sable, La Nuit sacrée). The aim of the study is to show that Abdelkebir Khatibi and Tahar Ben Jelloun represent the traditional rituals of the body as elements of a hybrid language (corpslangue). This “language tattooed on the body” expresses the plurality of the North African culture and the contradictions of Moroccan society. It shows the Moroccan individual torn between the loyalty to tradition and the need for transgression.


Key words: Moroccan culture, rituals, tradition, transgression


Ben Jelloun Tahar, 1973 : Harrouda. Paris : Denoël.

Ben Jelloun Tahar, 1976 : La Réclusion solitaire. Paris: Denoël.

Ben Jelloun Tahar, 1983 : L’Écrivain public. Paris : Seuil.

Ben Jelloun Tahar, 1985 : L’Enfant de sable. Paris : Seuil.

Ben Jelloun Tahar, 1987 : La Nuit sacrée. Paris : Seuil.

Ben Jelloun Tahar, 2010 : Lettre à Delacroix. Paris : Gallimard.

Bouguerra Mohamed Ridha, Bouguerra Sabiha, 2010 : Histoire de la littérature du Maghreb. Paris : Ellipses.

Chebel Malek, 1984 : Le corps en Islam. Paris : Quadrige/PUF.

Khatibi Abdelkébir, 1971 : La mémoire tatouée. Paris : Denoël.

Khatibi Abdelkébir, 1983 : Maghreb pluriel. Paris : Denoël.

Khatibi Abdelkébir, 2002 : Le corps oriental. Paris : Hazan.

Noiray Jacques, 1996 : Littératures francophones. Le Maghreb. Paris : Belin.

Sefrioui Ahmed, 1954 : La boîte à merveilles. Paris : Seuil.

Toro Alfonso de, 2009 : Epistémologies. Le Maghreb. Paris : L’Harmattan.


Zdrada-CokM. (1). La circoncision, le tatouage, les rituels du hammam dans la littérature marocaine d’expression française : Abdelkébir Khatibi et Tahar Ben Jelloun. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5922

Magdalena Zdrada-Cok  magdalena.zdrada-cok@us.edu.pl
Université de Silésie 
Magdalena Zdrada‑Cok, docteur ès lettres, maître des conférences à l’Institut d’Études Romanes et de la Traduction (Université de Silésie), est l’auteur d’une trentaine d’articles et d’une monographie sur la littérature française et francophone contemporaine et surtout sur le roman maghrébin d’expression française. Actuellement, elle prépare sa thèse d’habilitation sur le romanesque de Tahar Ben Jelloun.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).