La place des rites dans le quotidien maghrébin à l’exemple de <i>La fille de la Casbah</i> de Leïla Marouane
Abstrakt
In her first novel, La fille de la Casbah (The Daughter of the Casbah), published in 1996, Leïla Marouane describes daily life of women living in the heart of Algiers in the late 80s. This was the time of sociopolitical transformations (the birth of multiparty and the rise of Islamic fundamentalism). This article analyzes the practices and rituals mentioned by the writer on three levels: that of everyday life, tradition and Islam. The analysis demonstrated that these rites are used as benchmarks in the world undergoing violent changes, but at the same time they hinder the emancipation of the modern woman by dictating her behaviors consistent with social roles attributed to her (daughter, wife, mother).
Key words: Maghrebian literature, Islam, ritual, tradition
Bibliografia
Chebel Malek, 2003 : L’esprit de sérail. Mythes et pratiques sexuels au Maghreb. Paris : Éditions Payot & Rivages.
Degand Martin, 2011 : « Le rite chez Erving Goffman ». Émulations, n° 2, Février. En ligne : http://www.revue‑emulations.net/enligne/Degand. Date de consultation : le 4 janvier 2013.
Diez Hadrien, 2012 : “Algerian Author Leila Marouane On Religion, Politics and Writing”, interview avec Leïla Marouane publié sur le site AfricaBookClub.com le 1er mai 2012 https://www.africabookclub.com/?p=9100. Date de consultation : le 17 février 2014.
Dris Nassima, 2002 : La ville mouvementée : espace public, centralité, mémoire urbaine à Alger. Paris : L’Harmattan.
Epsztein Pierrette, 1997 : « Vient de paraître: «La fille de la Casbah» ». Algérie Littérature / Action, n° 7—8, janvier/février. http://www.revues‑plurielles.org/_uploads/pdf/4_7_23.pdf. Date de consultation : le 4 janvier 2013.
Longou Schahrazède, 2009 : Violence et rébellion chez trois romancières de l’Algérie contemporaine (Maïssa Bey, Malika Mokeddem et Leïla Marouane). [Thèse à University of Iowa].
Marouane Leïla, 1996 : La fille de la Casbah. Paris : Éditions Julliard.
Ridha Bouguerra Mohamed, Bouguerra Sabiha, 2010 : Histoire de la littérature du Maghreb. Littérature francophone. Paris : Éditions Ellipses.
Trabelsi Bahaa, 2002 : Une femme tout simplement. Casablanca : Éditions Eddif.
Sources Internet
http://muwahhidin‑vs‑talafi.over‑blog.com/article‑la‑definition‑du‑taghout‑86724132.html>. Date de consultation : le 31 décembre 2013.
Université de Silésie
Magdalena Cebula, doctorante à l’Institut des Langues Romanes et de Traduction à l’Université de Silésie à Katowice (Pologne), travaille sur la littérature et la culture maghrébines et beurs, ainsi que sur les questions liées à la sexualité (féminine et masculine) au Maghreb, au féminisme contemporain.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).