Le immagini delle “cattedrali del consumo” in alcuni romanzi italiani contemporanei



Abstrakt

In his Enchanting a Disenchanted World. Revolutionizing the Means of Consumption George Ritzer depicts the analogies between religious and consumer behaviour observed in shopping malls and superstores, franchises and fast food restaurants, on cruise lines, in theme parks and restaurants. Ritzer calls those locations the cathedrals of consumerism. According to sociologists, a sacred, ritual character of commodities consumption can be compared to the dynamics of religious acts of worship, especially in shopping malls.

In Italian literature, the means and landscapes of consumption provide meaningful backgrounds for the writers to expose the influence of consumerism on social life and interpersonal relationships.

Key words: consumerism, cathedrals of consumerism, religious ritual, social relations, contemporary Italian novel


Aldrige Alan, 2006: Konsumpcja. Przeł. Maciek Żakowski. Warszawa: Wydawnictwo Sic!

Ammaniti Niccolò, 2006: Come Dio comanda. Milano: Arnoldo Mondadori Editore.

Bauman Zygmunt, 2009: Konsumowanie życia. Przeł. Monika Wyrwas‑Wiśniewska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Durkheim Émile, 1990: Elementarne formy życia religijnego. Przeł. Anna Zadrożyńska. Warszawa: PWN.

Halawa Mateusz, Wróbel Paulina, red., 2008: Bauman o popkulturze. Wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Incorvaia Antonio, Rimassa Alessandro, 2006: Generazione mille euro. Milano: Rizzoli.

Makowski Grzegorz, 2004: Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Trio.

Mazzucato Francesca, 2008: Generazione McDonald’s. Cava de’ Tirreni: Marlin Editore Srl.

Paolucci Gabriella, 2008a: Mimesi della città e seduzione dello entertainment. Accessibile: http://archivio.eddyburg.it/article/articleview/7818/1/195/ (parte 1).

Paolucci Gabriella, 2008b: Mimesi della città e seduzione dello entertainment. Accessibile: http://archivio.eddyburg.it/article/articleview/11179/0/195/ (parte 2).

Ritzer George, 2009: Magiczny świat konsumpcji. Przeł. Ludwik Stawowy. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.


SzymuraM. (1). Le immagini delle “cattedrali del consumo” in alcuni romanzi italiani contemporanei. Romanica Silesiana, 9(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5933

Magdalena Szymura  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Collegio di Lingue Straniere del Politecnico della Slesia di Gliwice 
Magdalena Szymura, dottore di ricerca in Letteratura italiana; fino al 2010 docente all’Università della Slesia presso l’Istituto di Lingue Romanze e della Traduttologia, attualmente docente
presso il Collegio di Lingue Straniere del Politecnico della Slesia; ricerche sulla letteratura italiana contemporanea.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).