Revenir : la peur envisagée par Mario Bava (<i>Les Trois visages de la peur</i> / <i>I Tre volti della paura</i>, 1963)



Abstrakt

Ghosts populate Mario Bava’s films and are at the heart of Black Sabbath (1963). The three episodes of this anthology film depict their terrifying appearance. The Telephone offers a harrowing “huis-clos” amid manipulation and revenge. The Wurdulak, a Gothic fantasy tale, questions the fear of the other through the essential ambiguity of the vampire. Finally, in The Drop of Water, a cruel tale if any, the ghost appears as an image of the Unheimlich and a metaphor for wholly-assumed special effects and illusions. This manifesto-type triptych film is thus characterized by a quest of both efficiency and distance to arouse fear on the screen, on the faces that inspire it as well as on those who express it.


Key words: Mario Bava, fear, ghosts, faces, film aesthetics


Aumont Jacques, 1992 : Le Visage au cinéma. Paris : Cahiers du cinéma.

Benjamin Walter, 2000 : Œuvres III. Paris : Gallimard.

Brecht Bertolt, 2005 : Petit Organon pour le théâtre. Paris : L’Arche.

Burke Edmund, 1990 : Recherche philosophique sur l’origine de nos idées du sublime et du beau. Paris : Vrin.

Chion Michel, 1982 : La Voix au cinéma. Paris : Cahiers du cinéma.

Chion Michel, 2005 : L’audio‑vision. Son et image au cinéma. Paris : Armand Colin.

Deleuze Gilles, 1983 : Cinéma I. L’Image‑mouvement. Paris : Éditions de Minuit.

Dufour Éric, 2006 : Le Cinéma d’horreur et ses figures. Paris : PUF.

Guérin Brice, 2003 : « Dracula ». In : Pierre Brunel, Juliette vion-dury, dir. : Dictionnaire des mythes du fantastique. Limoges : Presses universitaires de Limoges.

Leutrat Jean-Louis, 1994 : « La Couleur Bava ». In : Jean-Louis Leutrat, coord. : Mario Bava. Liège : Éditions du Céfal.

Liandrat-GuiGues Suzanne, 1994 : « Les trois Visages de la peur – 1963 ». In : Jean-Louis leutrat, coord. : Mario Bava. Liège : Éditions du Céfal.

Louguet Patrick, 2009 : Sensibles Proximités, les arts aux carrefours. Arras : Artois Presses Université.

Lucas Tim, 2007: Mario Bava, all the colors of the dark. Cincinnati: Watchdog video.

Michaux Henri, 2004 : Œuvres complètes. T. 3. Paris : Gallimard.

Morin Edgar, 1970 : L’Homme et la mort. Paris : Seuil.

Prince Nathalie, 2002 : Les Célibataires du fantastique. Paris : L’Harmattan.

Rosset Clément, 2011 : Propos sur le cinéma. Paris : PUF.

Sabatier Jean-Marie, 1999 : « Mario Bava ». Simulacres, no 1.

Volta Ornella, 1972 : « Petit bilan du cinéma fantastique ». Positif, no 138.

Waegemans Emmanuel, 2003 : Histoire de la littérature russe : de 1700 à nos jours. Toulouse : Presses universitaires du Mirail.


CvetkoN. (1). Revenir : la peur envisagée par Mario Bava (<i>Les Trois visages de la peur</i> / <i>I Tre volti della paura</i&gt;, 1963). Romanica Silesiana, 11(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/6001

Nicolas Cvetko  nicolascvetko@hotmail.fr
Université Paris 8 Vincennes – Saint-Denis 
Né en 1985, Nicolas Cvetko est professeur agrégé en arts plastiques et doctorant en cinéma (ESTCA – Université Paris 8 Vincennes Saint-Denis). Ses recherches portent sur les notions d’impuretés et de résonances esthétiques dans les œuvres de Mario Bava et Dario Argento.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).