L’ego intermédiaire ou l’authentification de la terreur
Abstrakt
The article offers an analysis on the mechanisms of fear in movies. How does a fictional work manage to inspire emotion? It is our question here. Starting from Walton’s theories, we offer to understand the connections that are created between the viewer and the work itself. Moreover, we explore how a movie can be recognized by the viewer through the process of authentification. It is precisely the matter at hand: fear in movies is the result of a connection between the viewer and a fictional universe. Through the examination of the links between those two, we can reveal how fear works in a certain type of narrative.
Key words : fear, ego, fictionnal worlds, fiction, game, authentification
Bibliografia
Aristote, 1996 : Poétique. Paris : Gallimard.
Besson Anne, 2015 : Constellations. Des mondes fictionnels dans l’imaginaire contemporain. Paris : CNRS éditions.
Brunner Jérôme, 2005 : Pourquoi nous racontons nous des histoires ? Paris : Agora éditions.
Delmas Laurent et Lamy Jean-Claude, 2005 : Larousse du Cinéma. Paris : Édition Larousse.
Dolezel Lubomir, 1998 : Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Duhoux Jonathan, 2015 : Le procès des sorcières de Salem. Namur : Lemaitre Publishing.
Esquenazi Jean-Pierre, 2006 : « Constitution de la subjectivité dans les mondes filmiques ». In : Jean-Pierre Esquenazi et André Gardies, dir. : Le Je à l’écran. Paris : L’Harmattan.
Esquenazi Jean-Pierre, 2010 : Les séries télévisées, l’avenir du cinéma ? Paris : Armand Colin.
Pavel G. Thomas, 1986: Fictional Worlds. London: Harvard University Press.
Truffaut François et Scott Helen, 2003 : Hitchcock Truffaut édition définitive. Paris : Gallimard.
Vuillaume Marcel, 1990 : Grammaire Temporelle des Récits. Paris : Les Éditions de Minuit.
Walton L. Kendall, 1978 : “Fearing Fictions”. The Journal of Philosophy, Vol. 75.
Walton L. Kendall, 1980 : “Appreciating fiction : suspending disbelief or pretending belief ?”. Dispositio, no 52.
Mémoire
Tremblay Chantal, 2011 : La reconstruction « module » d’un « wonderland » : comment la magie de la lecture opère‑t‑elle ?, 140 p. Mémoire, études littéraires, Université du Québec à Montréal.
Université Lumière Lyon 2
Vladimir Lifschutz est docteur en étude cinématographique à l’université Lumière Lyon 2. Il a soutenu une thèse intitulée « Les séries télévisées : une lutte sans fin » sous la direction de JeanPierre Esquenazi et Martin Barnier. Il travaille sur la question des configurations temporelles dans les séries télévisées, mais aussi sur les clôtures de série, les univers fictionnels et la dimension esthétique et narratologique des œuvres sérielles. Il s’intéresse plus largement aux mutations narratives et à l’histoire des récits.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).