L’espace anxiogène dans <i>Les Misérables</i> de Victor Hugo



Abstrakt

The topic of this article is an analysis of space presented in Victor Hugo’s novel Les Misérables. The specific emphasis is put on the novel’s attributes which provoke fear in the reader. Apart from characteristic features of other subgenres of popular novel Les Misérables includes a significant number of gothic novel’s elements and consequently fits squarely in literary horror fiction. The majority of these characteristics is related to a presentation of anxiogenic space which is an embelmatic example of gothic genre. It manifests itself thorough an existence in a novel of gloomy, terrifying, death- related places namely, Waterloo battlefield, old Vaugirard cemetary, the areas of Chelles forest. Several buildings depicted by Victor Hugo for instance the ruins of Gorbeau and Petit-Picpus-Saint-Antoine monastery resemble black dwellings (demeures noires) – due to their image and their narrative functions in the text – which are currently demonstarted in Gothic fiction novels.

Key words: gothic novel, black novel, literary horror fiction, anxiogenic space, fear, teror, fright, black dwelling


Bachelard Gaston, 1957 : Poétique de l’espace. Paris : PUF.

Bakhtine Mikhaïl, 1978 : Esthétique et théorie du roman. Paris : Gallimard.

Balzac Honoré, 2000 : Le Père Goriot. Paris : Classiques universels.

Baronian Jean-Baptiste, 1977 : Un nouveau fantastique. Lausanne : L’Âge d’homme.

Baudelaire Charles, 1868 : Curiosités esthétiques. In : Œuvres complètes de Charles Baudelaire. Paris : Michel Lévy frères.

Brosse Jacques, 1989 : Mythologie des arbres. Paris : Plon.

Chateaubriand François-René, 1859 : Génie du christianisme. Paris : Garnier Frères, Éditeurs.

Daudet Alphonse, 1879 : Les rois en exile. Paris : E. Dentu, Éditeur.

Fortassier Rose, 1982 : Le roman Français au XIXe siècle. Paris : PUF.

Harrison Robert Pogue, 1992 : Forests: the shadow of civilization. Chicago: University of Chicago Press.

Hugo Victor, 1967 : Les Misérables. Paris : Garnier-Flammarion.

Labbé Denis, Millet Gilbert, 2005 : Le fantastique. Berlin : Ellipses.

Prungnaud Joëlle, 1997 : Gothique et décadence : recherches sur la continuité d’un mythe et d’un genre au XIXe siècle en Grande‑Bretagne et en France. Paris : Honoré Champion.

Sołowiej Dominik, 2016: „Symbolika lasu, puszczy, gaju, matecznika i łowów w twórczości Juliusza Słowackiego”. Biesiada. Czasopismo Internetowe Zakładu Literatury Romantyzmu Wydziału Polonistyki UW, grudzień, <http://biesiada.polon.uw.edu.pl/symbolika.html>. Date de consultation : le 19 janvier 2016.

Todorov Tzvetan, 1970 : Introduction à la littérature fantastique. Paris : Seuil.

Tritter Valérie, 2001 : Le fantastique. Paris : Ellipses.


BogusławskaA. (1). L’espace anxiogène dans <i>Les Misérables</i&gt; de Victor Hugo. Romanica Silesiana, 11(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/6005

Aleksandra Bogusławska  krzysztof.jarosz@us.edu.pl
Université de Silésie 
Aleksandra Bogusławska, doctorante à l’Institut des Langues Romanes et de Traduction à l’Université de Silésie (Katowice, Pologne), mène ses recherches sur le néogothique d’expression française.




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).