<i>Angosta</i>: el miedo de todos los miedos



Abstrakt

The crime novel, which in modern literature has become a kind of a new social novel dealing with topics such as different expressions of violence, crime or corrupt societies, is hardly ever separated from its true realistic and urban Aesthetics. However, in order to build a scenario of a noir novel and convey the air of terror and threat, some authors resort to a repertoire of narrative aspects typical for a horror story, thus transforming the reality into a thriller or giving it some fantasy touch.

The following article analyses the space configuration presented in Angosta, a novel by Colombian writer Héctor Abad Faciolince and it proposes to interpret the story as a sort of universalistic thriller in which various human fears of an era of globalism and late capitalism get together.

Key words: Colombian fiction, violence, Héctor Abad Faciolince, crime fiction


Abad Faciolince Héctor, 2004: Angosta. Barcelona: Seix Barral.

Escobar Mesa Augusto, 2006: «Angosta de Héctor Abad Faciolince: Los check-points o el nuevo ‘locus terribilis’». Inti: revista de literatura hispánica, 64, 3–21.

Janoschka Michael, 2011: «Geografías urbanas en la era del neoliberalismo. Una conceptualización de la resistencia local a través de la participación y la ciudadanía urbana». Investigaciones Geográficas, 76, 118–132.

Levi-Strauss Claude, 1970: Tristes trópicos. Buenos Aires: Eudeba.

Mchale Brian, 1987: Postmodernist Fiction. London/New York : Routledge.

Medrano-OlliVier Carmen, 2013: «Del crimen como forma de justicia». América, 43, 171–186.

Osorio Óscar, 2005: «Angosta y el ancho caudal de la violencia colombiana». Polígramas, 22, 177–188.

Ritter Hermann, 1999: «Kontrafaktische Geschichte. Unterhaltung versus Erkenntnis». In: Michael Salewski (ed.): Was wäre wenn. Alternativ– und Parallelgeschichte: Brücken zwischen Phantasie und Wirklichkeit. Stuttgart: F. Steiner, 13–42.

Silva Liévano Edilson, 2009: «La ciudad como cronotopo real histórico y la configuración del espacio de ficción en la novela Angosta del escritor colombiano Héctor Abad Faciolince». Folios, 29, 97–110.

Toro Vera, 2013: «La ciudad-aleph: Angosta de Héctor Abad Faciolince ». Amerika, 9, http://amerika.revues.org/4248. Fecha de la última consulta: el 13 de marzo de 2016.

Valencia Sayak, 2010: Capitalismo gore. Barcelona: Melusina.


JastrzębskaA. (1). <i>Angosta</i&gt;: el miedo de todos los miedos. Romanica Silesiana, 11(2). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/6028

Adriana Sara Jastrzębska  ajastrzebska@ath.bielsko.pl
Universidad de Bielsko-Biała 
Adriana Sara Jastrzębska es doctora en Humanidades (2007) por la Universidad Jaguelónica de Cracovia. Su tesis de doctorado trata de la metanovela historiográfica. Desde 2008 es profesora adjunta en la Cátedra de Filología Hispánica de la Universidad de Bielsko-Biała (Polonia). Los artículos publicados versan sobre la narrativa actual hispanoamericana, novela negra, imágenes literarias de la violencia en América Latina, narrativa de las drogas y metanovela. Es autora de un libro monográfico sobre la nueva novela histórica en la literatura hispanoamericana.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).