Dis-obedience to the Father. Bracha L. Ettinger’s Theory and Installation Confronted with Freud and Lacan
Abstrakt
The aim of this article is to study the underpinnings of the matrixial theory introduced by Bracha L. Ettinger, and her installation in the Freud Museum – to be more precise, Freud’sstudy room – so as to examine their paradoxical status in Freudian‑Lacanian space(s). As I attempt to show, both parts of Ettinger’s activity are not against the Law of the Father, but rather they constantly dis‑obey his rules; Ettinger tirelessly endeavours to include the Mother alongside the paternal order. We thus observe not so much the rejection of Freud’s and Lacan’s paradigms as the movement on their boundaries and their subsequent transgression – and this may be seen as the greatest promise Ettinger provides us with.
Bibliografia
Ettinger, Bracha L., 1993: Matrix Halal(a)‑Lapsus; Notes on Painting. Oxford, Museum of Modern Art.
Ettinger, Bracha L., 2001: “Working Through: A Conversation between Craigie Horsfield and Bracha Lichtenberg Ettinger.” In: Bracha Lichtenberg Ettinger: The Eurydice Series, Drawing Papers. No. 24. Eds. Catherine de Zegher and Brian Massumi. New York: The Drawing Center, 33–62.
Ettinger, Bracha L., 2006a: “The Matrixial Gaze.” In: Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 41–90.
Ettinger, Bracha L., 2006b: “The With‑In‑Visible Screen.” In: Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 93–120.
Ettinger, Bracha L., 2006c: “Weaving a Woman Artist with‑in the Matrixial Encounter‑Event.” In: Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 173–198.
Ettinger, Bracha, L. 2009: “Fragilization and Resistance.” Studies in the Maternal 1.2. Web. 16 Apr. 2013. http://www.mamsie.bbk.ac.uk/back_issues/issue_two/documents/Bracha1.pdf.
Freud, Sigmund, 2001 (1919): “The ‘Uncanny’.” In: The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Vol. 17: 1917–1919. Trans. Alix Strachey, in coll. with Anna Freud. London: Vintage Books, The Hogarth Press and The Institute of Psychoanalysis. 217–252 www/freud1.pdf. Accessed: 29 April 2016.
Freud, Sigmund 2010: Beyond the Pleasure Principle. Trans. James Strachey. Seattle: Pacific Publishing Studio.
Hirsch, Marianne, and Leo Spitzer, 2012: “Testimonial Objects.” In: Marianne Hirsch: The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press. 177–199.
Kristeva, Julia, 1984: Revolution in Poetic Language. Trans. Margaret Waller. New York: Columbia University Press.
Lacan, Jacques, 1969: “D’un autre à l’Autre.” Unpublished 1968–1969 seminar. 14 May 1969.
Lacan, Jacques, 1981: “Tuché and Automaton.” In: The Seminar of Jacques Lacan. Book XI: The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Ed. Jacques‑Alain Miller, trans. Alan Sheridan. New York, London: W.W. Norton & Company. 53–64.
Massumi, Brian, 2006: “Afterword. Painting: The Voice of the Grain.” In: Bracha L. Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press. 201–213.
Pollock, Griselda, 2006: “Introduction. Femininity: Aporia or Sexual Difference?” In: Bracha L. Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press. 1–38.
Pollock, Griselda, 2009: “Mother Trouble: The Maternal‑Feminine in Phallic and Feminist Theory in Relation to Bracha Ettinger’s Elaboration of Matrixial Ethics/Aesthetics.” Studies in the Maternal 1.1. Web. 29 Nov. 2013. http://www.mamsie.bbk.ac.uk/back_issues/issue_one/GriseldaPollock.pdf.
Pollock, Griselda, 2015: Art in the Time‑space of Memory and Migration: Sigmund Freud, Anna Freud, and Bracha L. Ettinger in the Freud Museum. Artwriting after the Event. Leeds: Wild Pansy Press.
University of Silesia
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).