La post-fantasy: il ciclo letterario Inquisitore Eymerich di Valerio Evangelisti come una realizzazione dell’elemento fantastico tramite la narrazione postmoderna
Abstrakt
This article examines the literary series of Inquisitore Eymerich by Valerio Evangelisti, a variegated macronarrative, which, resisting generic classification, introduces innovation to the panorama of contemporary Italian fantasy. Departing from the analysis of the salient features of the series such as intertextuality, hybridization, storiographic metafiction, and transfictionality, the article examines closely the areas of postmodern narration and inquires into the role of the fantastic element in Italian literature. Evangelisti makes the most of postmodern narrative strategies and of fantasy’s ability to penetrate various media in order to provide a tool of critical reflection on human history with an emphasis on the phenomenology of power. By interweaving different literary genres and inviting readers to produce their own interpretations in form of fan fiction, Evangelisti creates a new type of committed narrative, post-fantasy, which presents a new conception of postmodern narrative, one that overcomes the barrier between the literary fiction and the genre fiction.
Bibliografia
Alter, Robert, 1990: L’arte della narrativa biblica. Brescia, Queriniana.
Calabrese, Stefano, 2010: “Forme contemporanee”. In: La comunicazione narrativa. Dalla letteratura alla quotinidianità. Milano–Torino, Mondadori, pp. 198–239.
Ceserani, Remo, 1997: Raccontare il postmoderno. Torino, Bollati Boringhieri.
Doležel, Lubomir, 1999: Heterocosmica. Fiction e mondi possibili. Milano, Bompiani.
Donnarumma, Raffaele, 2014: Ipermodernità. Dove va la narrativa contemporanea. Bologna, il Mulino.
Eco, Umberto, 1983: “Postille a Il nome della rosa”. Alfabeta, no 49, pp. 19–22.
Evangelisti, Valerio, 1994: Nicolas Eymerich, inquisitore. Milano, Mondadori.
Evangelisti, Valerio, 2001: “Una narrativa adeguata ai tempi”. In: Alla periferia di Alphaville. Napoli, L’Ancora del Mediterraneo, pp. 113–121.
Evangelisti, Valerio, 2005: “Introduzione”. In: La potenza di Eymerich. Kai Zen e Emerson Krott. Imola, Bacchilega, pp. 5–9.
Hutcheon, Linda, 1991: „Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii”. Pamiętnik Literacki, no 82/4, pp. 216–229.
Lippi, Giuseppe, 2000: “Un universo immaginario del pensiero: Valerio Evangelisti (Introduzione)”. In: Nicolas Eymerich, inquisitore. Milano, Classici Urania (Mondadori), no 278, pp. 7–15.
Morazzoni, Marta, 1988: L’invenzione della verità. Milano, Longanesi.
Sebastiani, Alberto, 2015: “La fan fiction e la politica. Il caso Eymerich e la critica alla Chiesa cattolica”. Between, Vol. 5, no 10, https://ojs.unica.it/index.php/between/article/view/1582/1831>. Data dell’ultima consultazione: 03.06.2020.
Sebastiani, Alberto, 2018: Nicolas Eymerich. Il lettore e l’immaginario in Valerio Evangelisti. Bologna, Odoya.
Serkowska, Hanna, 2003: „O postmodernizmie we Włoszech”. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja,, no 6 (84), pp. 179–197.
Serkowska, Hanna, 2012: Dopo il romanzo storico. La storia nella letteratura italiana del ’900. Pesaro, Edizioni Metauro.
Somigli, Luca, 2006: “Guerre senza fine: ‘scontri di civilità’ passati e futuri nella prima narrativa di Valerio Evangelisti”. Narrativa, no 28, pp. 193–211.
Stasiewicz, Piotr, 2016: Między światami. Intertekstualność i postmodernizm w literaturze fantasy. Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Tosoni, Simone, 2002: “Valerio Evangelisti. Diario di un inquisitore”. Trax, 18 ottobre, <http://www.trax.it/valerio_evangelisti.htm>. [Data dell’ultima consultazione: 03.06.2020].
Trenti, Lorenzo, 2019: “Eymerich si scrive da sinistra”. Fantascienza.com, 16 gennaio, <https://www.fantascienza.com/24312/eymerich-si-scrive-da-sinistra>. [Data dell’ultima consultazione: 03.06.2020].
Trębicki, Grzegorz, 2007: Fantasy. Ewolucja gatunku. Kraków, Universitas.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).