Struttura e narratore ne I Promessi Sposi di Alessandro Manzoni


Abstrakt

In the early 19th century, the Italian literature did not have a mature novel, as is known today. The Italian novelist, Manzoni, and his masterpiece The Betrothed, set a solid basis for the contemporary Italian novel; thanks to its’ narrative characteristics that helped the novelist in achieving different reformative goals, woven stupendously with fictional, historical and realistic threads. The main purpose of this study is to apply an analytical and thematic approach on the structure and narrator of the novel. Furthermore, the research aims to distinguish the main artistic characteristics adopted from the European historical novel. The study then focuses on analyzing the function of the anonymous author’s fictional frame and how it created a diversity in the narrative levels. The research also highlights the importance of the omniscient narrator, the strong relations between the narrator and the narratee, the different narrative perspectives, and finally the polyphony: techniques that enhanced the realistic dimension of the novel.


Analizzare il testo. Nozioni di narratologia”, 2009, in: I Promessi Sposi. Laboratorio. Milano, Editore Ulrico Hoepli.

Angelini, Cesare, 1966: Capitoli sul Manzoni vecchi e nuovi. Verona, Arnoldo Mondadori Editore.

Bologna, Corrado; Rocchi, Paola, 2010: Rosa fresca aulentissima. Neoclassicismo e Romanticismo. Vol. 4. Torino, Loescher.

Bussolaro, Domenico, 2002: Temi svolti su “I Promessi Sposi”. Calvizzano (NA), Il Girasole.

Cotroneo, Dorotea, 2009: I Promessi Sposi. Alessandro Manzoni. Milano, Ulrico Hoepli Editore.

Ferroni, Giulio, 1992: Profilo storico della letteratura italiana. Vol. 2. Torino, Einaudi Scuola.

Girardi, Enzo Noè, 1994: Struttura e personaggi dei “Promessi Sposi”. Milano, Jaca Book.

Manzoni, Alessandro, 1962: I Promessi Sposi. A cura di Enrico Bianchi. Firenze, Le Monnier.

Manzoni, Alessandro, 1999: I Promessi Sposi. A cura di Maria A. Garavaglia. Milano, Mursia Scuola.

Marchese, Angelo, 1986: Come sono fatti “I Promessi Sposi”. Guida narratologica al romanzo. Milano, Arnoldo Mondadori Editore.

Marchese, Angelo, 1991: “La polifonia nei Promessi Sposi”. In: AA.VV.: Atti del XIV Congresso Nazionale di Studi Manzoniani. A 150 anni dalla edizione 1840 dei “Promessi Sposi”. T. 1. Milano, Centro Nazionale di Studi Manzoniani. Casa del Manzoni, pp. 185– 201.

Marchi, Alessandro, 1997: Alla scoperta del testo narrativo. Percorsi di analisi e antologia di testi. Torino, Petrini editore.

Panebianco, Beatrice, 1997: Ritratti d’autore. Bologna, Zanichelli.

Riccardi, Cecilia; Giorgi, Tiziana, 2006: Antologia Europea. Futura Narrazioni. Bergamo, Paravia Bruno Mondadori.

Sapegno, Natalino, 1965: “I Promessi Sposi e il loro significato nella letteratura italiana”. In: Walter Binni, Riccardo Scrivano: Antologia della critica letteraria. Milano, Principato, pp. 852–858.

Sapegno, Natalino, 1992: Ritratto di Manzoni e altri saggi. Bari, Laterza.

Segre, Cesare, 2008: Avviamento all’analisi del testo letterario. Torino, Biblioteca.

Squarotti, Giorgio Barberi, 2001: “La composizione metafisica nello stile dei Promessi Sposi”. In: Guido Baldi, Silvia Giusso, Mario Razetti, Giuseppe Zaccaria: Dal testo alla storia. Dalla storia al testo. Dal Neoclassicismo al Verismo. Vol. 3/1°. Milano, Paravia Bruno Mondadori, pp. 522.


Opublikowane : 2020-06-29


SamirA., & SalamaR. (2020). Struttura e narratore ne I Promessi Sposi di Alessandro Manzoni. Romanica Silesiana, 17(1), 138-150. https://doi.org/10.31261/RS.2020.17.11

Aseel Samir 
Uniwersytet Kairski  Egipt
https://orcid.org/0000-0002-4741-1531
Rabie Salama 
Uniwersytet w Luksorze  Egipt
https://orcid.org/0000-0001-5711-8745




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).