„Bękarty wojny”. Włoskie reminiscencje w pisarstwie Artura Międzyrzeckiego

Mariusz Jochemczyk
http://orcid.org/0000-0002-0671-6355

Abstrakt

Artykuł odtwarza proces jednostkowej, osobistej „pracy pamięci”. Rzecz dotyczy śladów zbiorowego oraz indywidualnego doświadczenia żołnierskiego (coś na kształt: post-traumatic stress disorder) – w literackim zapisie. Ciekawi mnie, jak trauma wojenna włoskiej kampanii krzepnie – jeśli tak można rzec – „narratologicznie”, jak „opowiada się” w zmiennych fazach przedstawienia. Jak ten migotliwy proces („utrwalania” doświadczenia i „zamazywania” go,  „konstruowania losu” i „zaprzeczania rzeczywistemu”, „mitologizowania faktów” i „wypierania realnego”) tekstowo przebiega, jak opalizuje w kolejnych twórczych przekształceniach.


Słowa kluczowe

Artur Międzyrzecki; wojna; kampania włoska; trauma

Herbert Zbigniew (2007): Artur. W: Idem: Wiersze wybrane. Wybór i oprac. R. Krynicki. Kraków.

Międzyrzecki Artur (1965a): Bocca di Leone. W: Idem: Opowieści mieszkańca namiotów. Powrót do Sorrento. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1965b): Ostatnia galeria. W: Idem: Opowieści mieszkańca namiotów. Powrót do Sorrento. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1965c): Powrót do Sorrento. W: Idem: Opowieści mieszkańca namiotów. Powrót do Sorrento. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1979a): Od autora. W: Idem: Poezje wybrane. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1979b): Poezje wybrane. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1980): Poezje. Przedmowa J.M. Rymkiewicz. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1992): Wiersze dawne i nowe. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (1993): Z myślą o kolegach z 2 Korpusu. W: Wiatr nas nosi po świecie. Antologia polskiej poezji żołnierskiej na obczyźnie 1939–1945. Przedmowa A. Międzyrzecki. Wybór, oprac., noty B. Klimaszewski. Wstęp i współpraca W. Ligęza. Kraków.

Międzyrzecki Artur (1996): U progu XXI wieku. Z pisarzem rozmawia T. Kraśko. Kraków.

Międzyrzecki Artur (1997): Nieskończona przejrzystość. Kraków.

Międzyrzecki Artur (1999): Z dzienników i wspomnień. Posłowie R. Przybylski. Warszawa.

Międzyrzecki Artur (2006): Wiersze 1946–1996. Wybrała i słowem wstępnym opatrzyła W. Szymborska. Kraków.

Szczurowski Maciej (2001): Artyleria Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w II wojnie światowej. Toruń.

Pobierz

Opublikowane : 2021-05-28


JochemczykM. (2021). „Bękarty wojny”. Włoskie reminiscencje w pisarstwie Artura Międzyrzeckiego. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (3), 45-58. https://doi.org/10.31261/FLPI.2021.03.04

Mariusz Jochemczyk 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
http://orcid.org/0000-0002-0671-6355




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).