„W lesie, w drewnianym domku": o cnocie radości i szczęścia w najnowszym tomie Michaela Krügera

Paweł Marcinkiewicz
https://orcid.org/0000-0002-7086-1805

Abstrakt

Michael Krüger is one of the most important poets of contemporary Europe, combining in his works many traditions of the old continent’s literature, from ancient Greece to twentieth-century Poland. In addition, strong American influences surface in his verse. While Krüger’s early work was a search for his own mode of expression through more or less faithful imitations of very different Polish and American poets, in his mature poems from the 2021 volume In the Forrest, in the Wooden House the Munich poet finds a highly original solution to the seemingly insoluble dilemma faced by all prominent artists since the beginning of the twentieth century: whether to depict the world realistically or, on the contrary, by means of aporia and abstraction? Krüger skillfully combines the “scenic mode” rhetoric typical of post-symbolic literature and the “poetics of indeterminacy” characteristic of postmodernism to create the autonomous poem. It is a realist work that resists interpretation because it contains elements that cannot be read in the realist plane. This peculiar Krüger’s late style is combined with his ostentatious predilection for Epicureanism, references to the poetry of Hesiod and his resort to a broad phrase, reminiscent of hexameter.


Słowa kluczowe

współczesna poezja europejska; poezja Michaela Krügera; styl sceniczny; poetyka nieokreśloności; styl późny

Abramowiczówna Zofia (1953): Wstęp. W: Wergiliusz. Bukoliki i Georgiki. Przeł. Z. Abramowiczówna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. III–LX.

Boczkowski Krzysztof, Rulewicz Wanda (1990): Komentarze. W: T.S. Eliot: Wybór poezji. Red. i przeł. K. Boczkowski, W. Rulewicz. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 2–328.

Bormuth Matthias (2021): Apologie der Sehnsucht. In: M. Krüger: Meteorologie des Herzens. Über meinen Großvater, Zbigniew Herbert, Petrarca und mich. Berenberg, Berlin, s. 126–142.

Budziszewska Nina (2011): Rydwan jako metafora postaci mentalno-cielesnej człowieka. „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ”, T. 3, z. 2, s. 197–210.

Franaszek Andrzej (2018a): Herbert. Biografia. T. 1. Znak, Kraków.

Franaszek Andrzej (2018b): Herbert. Biografia. T. 2. Znak, Kraków.

Hezjod (1952): Prace i dni. Przeł. W. Steffen. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Kammertöns Hans-Brunno, Lebert Stephan (2012): Können Bücher trösten? In: Michael Krüger. Eine Einführung. Hrsg. C. Chiellino. Thelem, Dresden, s. 253–265.

Krüger Michael (2013): Umstellung der Zeit. Gedichte. Suhrkamp, Berlin.

Krüger Michael (2016): „Hellwach gehe ich schlafen”. Hundert Gedichte. Auswahl H.-U. Müller-Schwefe. Suhrkamp, Berlin.

Krüger Michael (2017): Archive des Zweifels. Gedichte aus drei Jahrzehnten. Hrsg. K. Drawert. Suhrkamp, Frankfurt am Main.

Krüger Michael (2021a): Es gibt noch eine andere Welt. Gespräch mit Matthias Bormuth. In: Idem: Meteorologie des Herzens. Über meinen Großvater, Zbigniew Herbert, Petrarca und mich. Berenberg, Berlin, s. 13–45.

Krüger Michael (2021b): Im Wald, im Holzhaus. Suhrkamp, Berlin.

Krüger Michael (2022): Das Strandbad. Szenen einer Kindheit. Verlag Edition 5plus, Hamburg.

Leeder Karen (2012): Vielleicht habe ich sozusagen einen dichterischen Kopf. Ein Gespräch mit Michael Krüger. In: Michael Krüger. Eine Einführung. Hrsg. C. Chiellino. Thelem, Dresden, s. 233–351.

Lengl Szilvia (2012): Interkuturelle aspekte in der Lyrik von Michael Krüger. In: Michael Krüger. Eine Einführung. Hrsg. C. Chiellino. Thelem, Dresden, s. 17–42.

Platon (2023): Fajdros. Przeł. W. Witwicki. Vis-à-vis Etiuda, Kraków.

Prior William J. (2017): Virtue and Knowledge. Routledge, London–New York.

Rüdenauer Ulrich (2021): Michael Krüger – Im Wald, im Holzhaus. Kultur neu entdecken: SWR2 lesenswert Magazin. https://www.swr.de/swr2/literatur/2021-07-18- michael-krueger-im-wald-im-holzhaus-100.pdf [dostęp: 17.09.2023].

Said Edward W. (2006): On Late Style. Music and Literature Against the Grain. Bloomsbury, London.

Pobierz

Opublikowane : 2024-07-03


MarcinkiewiczP. (2024). „W lesie, w drewnianym domku": o cnocie radości i szczęścia w najnowszym tomie Michaela Krügera. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (2(8), 1-20. https://doi.org/10.31261/FLPI.2024.08.06

Paweł Marcinkiewicz  pmarcinkiewicz@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski  Polska
https://orcid.org/0000-0002-7086-1805




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).