Artykuł przedstawia analizę okoliczności powstania urzędu Generalnego Delegata Rządu dla Galicji (1919-1921), jego ustrojową pozycję oraz zakres podjętych zadań w pierwszych miesiącach jego działalności. Dzieje tej rządowo-administracyjnej instytucji należą do mniej znanych w porównaniu z wiedzą na temat innych struktur administracji publicznej w początkach polskiej państwowości. Podstawą źródłową rozprawy stanowią lwowskie i krakowskie materiały archiwalne. Czynności urzędowe generalnego delegata wiosną 1919 r. zostały odtworzone na podstawie pierwszego dla rządu raportu z jego działalności, które uzupełnione zostały wydawanymi przez delegata okólnikami dla podległych mu urzędów. Dały one obraz zarówno prawno-ustrojowej pozycji generalnego delegata, jak i udokumentowały sposób wykonywania powierzonych mu obowiązków w dziedzinie utrzymania porządku i bezpieczeństwa, które pokrywały się z kompetencjami namiestnika Galicji w czasach austriackich. W artykule znalazło się także omówienie stanowiska Generalnego Delegata K. Gałeckiego w sporze o model administracyjnego ustroju na ziemiach dawnego Królestwa Galicji i Lodomerii.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Tom 13 (2020)
Opublikowane: 2021-08-11