Opublikowane: 2025-12-15

Badanie wpływu Verse w Metaverse: badanie roli awatarów w opowiadaniu historii naukowych

Saima Mehboob Logo ORCID , Alberto Fornasari Logo ORCID , Eugenia Smyrnova-Trybulska Logo ORCID

Abstrakt

Niniejsze badania koncentrują się na wpływie opowiadania historii opartego na awatarach w środowisku metawersum na efektywność uczenia się, zaangażowanie oraz doświadczenia emocjonalno-społeczne uczniów szkół podstawowych w ramach edukacji przyrodniczej. W Polsce zastosowano quasi-eksperymentalny schemat grupy kontrolnej, składający się z testu wstępnego i testu końcowego, obejmujący 50 uczniów w wieku od 8 do 12 lat. Ponieważ badanie miało charakter eksperymentalny, pierwsza grupa uczestniczyła w dwutygodniowej interwencji, w której awatary korzystały z interaktywnych skryptów naukowych, podczas gdy druga grupa korzystała z tych samych treści za pośrednictwem konwencjonalnych mediów cyfrowych. Wyniki testów wstępnych i końcowych, a także ankiety zaangażowania, wykazały znaczną poprawę w zakresie uczenia się i zaangażowania w grupie eksperymentalnej (p < 0,001). Dane z wywiadów grupowych w formie wyników jakościowych pokazały, że uczestnicy postrzegali awatary pozytywnie, jako wiarygodne i wiarygodne postacie, które wzbudzały emocje. Odkrycia te potwierdzają pozytywny pogląd, że krótkoterminowe narracje oparte na awatarach mogą wspierać poprawę sprawności poznawczej, motywacji i więzi emocjonalnych w kontekście wirtualnego uczenia się. Przedstawiono dyskusje na temat implikacji pedagogiki immersyjnej i kierunków przyszłych badań longitudinalnych.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Mehboob, S., Fornasari, A., & Smyrnova-Trybulska, E. (2025). Badanie wpływu Verse w Metaverse: badanie roli awatarów w opowiadaniu historii naukowych. International Journal of Research in E-Learning, 1–22. https://doi.org/10.31261/IJREL.2025.11.1.08

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

2025
Opublikowane: 2020-07-09


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.