Opublikowane: 2023-04-19

Razem czy nie? Efekty samodzielnej pracy i współpracy studentów Wydziału Filologicznego podczas e-learningu

Anna Ślósarz Logo ORCID

Abstrakt

Założono, że zdalna współpraca rozwija kompetencje społeczne studentów, pozytywnie wpływa na osiąganie poznawczych celów kształcenia i rozwijanie umiejętności. Badaniu poddano 655 studentów stacjonarnych i niestacjonarnych, uczestniczących w 22 kursach zdalnych i w formacie blended learning, prowadzonych na dwu kierunkach, na studiach I i II stopnia, stacjonarnych i niestacjonarnych, podczas pandemii COVID-19 i po niej, czyli w latach akademickich 2020/2021 i 2021/2022. Przeprowadzono instrumentalne studium przypadku: porównano oceny, uzyskane przez studentów za prace indywidualne oraz wykonane w parach i trójkach. Statystyczne różnice nie ujawniły się, jednak nieco wyższe oceny (83.81%) studenci uzyskali, pracując indywidualnie, a niższe (81,64%) w parach. Najzdolniejsi studenci nie ryzykowali współpracy i nie chcieli tracić
czasu na zdalne komunikowanie się z mniej ambitnymi rówieśnikami, a najmniej zaangażowani liczyli na zmniejszenie wysiłku, wsparcie grupy i rozproszenie odpowiedzialności. Najwyższe oceny uzyskali studenci ostatnich roczników, którzy najlepiej rozumieli kryteria oceniania i stosowali się do nich, ponieważ chcieli zaliczyć zadanie w pierwszym podejściu, aby mieć czas na pisanie i obronę pracy. Niechętnie podejmowali współpracę studenci zagraniczni, którym zależało na dobrych ocenach i terminowym zaliczeniu z uwagi na krótki okres pobytu w Polsce i napięcie, spowodowane wojną na Ukrainie. Najniższe oceny (70% punktów) uzyskali studenci pierwszych roczników, którzy nie znali się wzajemnie, nie zyskali jeszcze wprawy w stosowaniu się do kryteriów oceny i mieli problemy z komunikowaniem się, spowodowane izolacją podczas pandemii. Najefektywniej współpracowali studenci zaprzyjaźnieni. W najliczniejszych grupach zwykle najlepiej wypadały prace w parach, lecz z uwagi na tendencję najzdolniejszych do pracy samodzielnej najwyższe statystycznie oceny uzyskano właśnie za prace indywidualne.

Słowa kluczowe:

zadanie , ocena , MOODLE , ryzyko , koledzy

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ślósarz, A. (2023). Razem czy nie? Efekty samodzielnej pracy i współpracy studentów Wydziału Filologicznego podczas e-learningu. International Journal of Research in E-Learning, 9(1), 1–25. https://doi.org/10.31261/IJREL.2023.9.1.02

Cited by / Share

Tom 9 Nr 1 (2023)
Opublikowane: 2023-06-30


ISSN: 2451-2583
eISSN: 2543-6155

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.