https://doi.org/10.31261/IJREL.2025.11.1.05
Instytucje szkolnictwa wyższego coraz częściej poszukują innowacyjnych metod nauczania wspierających rozwój kompetencji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Uczenie się oparte na grach (Game-based Learning) stanowi jedną z obiecujących strategii dydaktycznych, umożliwiających zwiększenie zaangażowania studentów oraz rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw prospołecznych oraz proekologicznych. Celem niniejszego badania było przeanalizowanie potencjału gry symulacyjnej SEED, zaprojektowanej w oparciu o model Octalysis (Octalysis Framework), jako narzędzia wspierającego edukację na rzecz zrównoważonego rozwoju na poziomie uczelni wyższej. W badaniu zastosowano podejście mieszane. W badanie zaangażowano 45 studentów, którzy wzięli udział w rozgrywce i wypełnili kwestionariusz ewaluacyjny po jej zakończeniu. Analiza ilościowa objęła statystyki opisowe, analizę korelacji oraz analizę głównych składowych dla czynników motywacyjnych. Dane jakościowe poddano analizie tematycznej. Wyniki wskazują, że gra symulacyjna SEED sprzyjała umiarkowanemu do wysokiego poziomowi zaangażowania, motywacji oraz przyrostowi wiedzy z zakresu zrównoważonego rozwoju. Zaobserwowano istotną dodatnią korelację pomiędzy zaangażowaniem studentów oraz ich motywacją. Studenci szczególnie docenili realizm gry, możliwość personalizacji doświadczeń oraz interakcje społeczne. Wyniki badania podkreślają potencjał dobrze zaprojektowanych gier symulacyjnych jako narzędzi dydaktycznych w edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, wskazując jednocześnie na korzyści dla studentów w zakresie większego zaangażowania, motywacji i rozwoju kompetencji oraz dla nauczycieli, którzy zyskują innowacyjne narzędzie do przekazywania złożonych treści. Otrzymane rezultaty są zbieżne z doświadczeniami opisywanymi na uczelniach europejskich.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
2025
Opublikowane: 2020-07-09

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.