https://doi.org/10.31261/IJREL.2024.10.2.07
Artykuł przedstawia wyniki pilotażowego badania dotyczącego wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) w dydaktyce i pracy naukowej wśród nauczycieli akademickich w Polsce. Celem głównym badania było zidentyfikowanie poziomu doświadczenia, barier oraz potrzeb szkoleniowych
związanych z SI wśród nauczycieli akademickich. Badanie przeprowadzono metodą ankietową (CAWI) na próbie 120 nauczycieli z różnych uczelni wyższych. Analiza wyników ujawniła, że większość uczestników posiada ograniczone doświadczenie w korzystaniu z narzędzi SI. Główne bariery obejmują brak odpowiedniego szkolenia, brak czasu na naukę nowych technologii oraz brak wsparcia technicznego na uczelni. Wykładowcy posiadający wyższe tytuły naukowe oraz rzadziej korzystający z narzędzi SI wykazują większe potrzeby szkoleniowe. Wykładowcy z nauk ścisłych i technicznych częściej korzystają z SI w porównaniu do wykładowców z innych dyscyplin. Wyniki wskazują na konieczność inwestowania w programy szkoleniowe oraz wsparcie technologiczne dla kadry akademickiej, aby zwiększyć efektywność wykorzystania SI w dydaktyce. Preferencje dotyczące narzędzi SI są silnie związane z ich dostępnością finansową, co wskazuje na potrzebę promowania narzędzi bezpłatnych lub częściowo bezpłatnych. Wnioski z badania mogą stanowić podstawę do opracowania strategii wspierających wdrażanie SI w edukacji wyższej, przyczyniając się do poprawy jakości kształcenia oraz efektywności badawczej.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
Tom 10 Nr 2 (2024)
Opublikowane: 2024-12-31

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.