Opublikowane: 2021-06-27

Postholokaustowa twórczość Anny Langfus (1920–1966): pozycjonowanie czytelnika i empatyczny niepokój

France Grenaudier-Klijn Logo ORCID

Abstrakt

Urodzona w Polsce francuskojęzyczna pisarka żydowskiego pochodzenia — Anna Langfus (1920–1966) — jest autorką wielu tekstów o wysokiej wartości referencyjnej, literackiej, epistemologicznej i etycznej. Bohaterami jej trzech nowatorskich powieści, opartych na osobistym doświadczeniu utraty i wyobcowania, są osoby skrajnie wyalienowane. W utworach tych centralnym zagadnieniem jest tożsamość po Holokauście, a uwaga skupia się na wypowiedziach i doświadczeniach ocalałego. Jednocześnie stanowią one próbę nawiązania etycznego kontaktu z czytelnikiem, któremu, w odróżnieniu od bohaterów Langfus, obce są tego rodzaju traumatyczne przeżycia. Autor artykułu, korzystając z wprowadzonego przez Dominicka LaCaprę pojęcia „empatycznego niepokoju”, i przywołując opinie Langfus na temat literatury, omawia niektóre ze stosowanych przez nią chwytów narracyjnych (rezygnacja z patosu, luka, milczenie, elipsa), służących etycznemu apelowi do czytelnika.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Grenaudier-Klijn, France. 2021. „Postholokaustowa twórczość Anny Langfus (1920–1966): Pozycjonowanie Czytelnika I Empatyczny niepokój”. Iudaica Russica, nr 1(6) (czerwiec):147-56. https://doi.org/10.31261/IR.2021.06.07.

Cited by / Share

Nr 1(6) (2021)
Opublikowane: 2021-06-27


ISSN: 2657-4861
eISSN: 2657-8352
Ikona DOI 10.31261/IR

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.