Język:
RU
| Data publikacji:
30-12-2024
|
Abstrakt
| s. 1-11
Artykuł analizuje problematykę żydowską w powieści Ludmiły Ulickiej Zielony namiot, wyrażoną w dyskursie mitologii codzienności i w oficjalnych praktykach. Perspektywa analizy związana jest z rysunkiem na okładce książki (pierwsze wydanie powieści) jako częścią tekstu, która nadaje mitopoetycki kierunek odczytaniu powieści: autorka artykułu widzi na rysunku szałas — sukę, którą Żydzi budują z gałęzi w dni pamięci o wędrówkach i cierpieniach przeszłości. Analizie poddano semantykę tytułu powieści, powiązaną z pamięcią o traumatycznej historii sowieckiego XX wieku.
Język:
RU
| Data publikacji:
30-12-2024
|
Abstrakt
| s. 1-22
Obiekt analizy stanowią tu wybrane z tekstu Babela zdania i połączenia wyrazowe, w których zawarte są odniesienia do tematyki żydowskiej w kontekście egzystencji Żydów na tle grabieży, działań wojennych w okresie wojny domowej na początku lat 20-ych XX wieku. Omawiane wydarzenia rozgrywają się na terytorium wschodniej Polski oraz zachodniej Ukrainy. Pojawienie się przedstawicieli lokalnego środowiska żydowskiego, ich wygląd zewnętrzny, zajęcia, odzież, zachowanie, jak również stosunek otoczenia do nich, wzajemne relacje wewnątrz rodziny i wspólnoty oraz pomiędzy wspólnotami są tu obiektem stopniowej klasyfikacji semantycznej. Autor wydziela grupy i podgrupy, których ilustratywny opis i charakterystyka pozwalają zauważyć i zrozumieć nie tylko zachodzące wydarzenia, lecz także to, czym jest przedstawiony w utworze Babela świat żydowskiej egzystencji. Skutkiem takiego podejścia jest semantyczny, oparty na wyróżnianych cechach opis tego, co składa się na żydowskie właściwości i żydowską specyfikę zarówno w odniesieniu do opisanego w tekście utworu czasu i przestrzeni, jak i w szerszej perspektywie.
Język:
EN
| Data publikacji:
30-12-2024
|
Abstrakt
| s. 1-7
The book by L.N. Mazour and O.V. Gorbachev, Soviet Films about the Village: Attempts at Historical Interpretation of Visual Imagery depicts a detailed picture of Soviet Films dealing with the village life in the Soviet Union. The authors present Soviet village films as a historical document and a tool used by the Soviet authorities to influence the rural audience, and educate it. However, Soviet village films were far from constituting a trustworthy historical document, as they ignored central and global events that occurred in the Soviet Union during the extended decades of its creation. The authors of the book present an unreliable picture of Soviet rural existence.