Judaizm i historia świata w zbiorze opowiadań Clive’a Sinclaira "Śmierć w Teksasie"


Abstrakt

Tytuł czwartego zbioru opowiadań brytyjskiego pisarza żydowskiego pochodzenia Clive’a Sinclaira, Death & Texas (2014), jest nieco mylący, ponieważ Teksas nie jest lokalną scenerią dla wszystkich opowiadań, ponieważ niektóre z nich rozgrywają się w innych częściach Stanów Zjednoczonych, a nawet w innych krajach. Śmierć jest głównym tematem we wszystkich ośmiu historiach, ponieważ bohaterowie stają w obliczu zagrożenia śmiercią lub radzą sobie ze śmiercią bliskich. Niektóre historie umieszczają temat śmierci w kontekście przemocy w historii, zwłaszcza z perspektywy żydowskich bohaterów, pisarzy lub artystów zajmujących się historią świata i przedstawianiem wydarzeń historycznych w kulturze popularnej. Niniejszy artykuł ma zatem na celu zbadanie przedstawienia judaizmu i odzwierciedlenia historii świata w omawianym zbiorze opowiadań.


Słowa kluczowe

brytyjska literatura żydowska; Clive Sinclair; Śmierć w Teksasie; judaizm; historia

Anténe, Petr. “When Tubal Tells The Merchant of Venice as Jessica’s Story: Clive Sinclair’s ‘Shylock Must Die.’” American and British Studies Annual 14 (2021): 154–161.

Arnold, Matthew. “Hebraism and Hellenism.” In Culture and Anarchy, 142–166. London: Smith, Elder & Co, 1869.

Asprey, Matthew. “El Hombre Valeroso: An Interview with Clive Sinclair.” Los Angeles Review of Books, December 18, 2012. https://lareviewofbooks.org/article/el-hombre-valeroso-an-interview-with-clive-sinclair/.

Avni, Abraham. Review of The Schlemiel as a Modern Hero, by Ruth R. Wisse. Comparative Literature 25, no. 4 (1973): 361–363.

Bernstein, Jonathan. “Kinky Friedman Comes Home.” Rollingstone, November 3, 2018. https://www.rollingstone.com/music/music-country/kinky-friedman-country-music-texas-willie-nelson-746620/.

Campos, Edmund Valentine. “Jews, Spaniards, and Portingales: Ambiguous Identities of Portuguese Marranos in Elizabethan England.” ELH 69, no. 3 (2002): 599–616.

Freud, Sigmund. Civilization and Its Discontents. Translated and edited by James Strachey. New York: W. W. Norton, 1989.

Gerber, Timofei. “Eros and Thanatos: Freud’s Two Fundamental Drives.” Epoché 20 (February 2019). https://epochemagazine.org/20/eros-and-thanatos-freudstwo-fundamental-drives/.

Jacobs, Gerald. Review of Death & Texas, by Clive Sinclair. Telegraph, March 26, 2014, 32.

Kallen, Horace M. “Democracy versus the Melting Pot: A Study of American Nationality. Part II.” Nation 100, no. 2591 (1915): 217–220.

LaPointe, Michael. “Inevitabilities.” Review of Death & Texas, by Clive Sinclair. Times Literary Supplement, April 25, 2014, 22.

Shakespeare, William, et al. The Norton Shakespeare. New York: W.W. Norton, 1997.

Sinclair, Clive. Death & Texas. London: Halban Publishers, 2014.

Stähler, Axel. “Of Shadow-Play and Promised Lands: Between America and Israel: Interview with Clive Sinclair.” European Judaism 47, no. 2 (2014): 77–83.

Steinmetz, Chaim. “Jews, Romans, and Pigs: An Impossible History.” Jewish Journal, March 25, 2002. https://jewishjournal.com/commentary/opinion/346381/jews-romans-and-pigs-an-impossible-history/.

Utley, Robert M. Billy the Kid: A Short and Violent Life. Lincoln: University of Nebraska Press, 1989.


Opublikowane : 2023-12-18


Anténe, Petr. 2023. „Judaizm I Historia świata W Zbiorze Opowiadań Clive’a Sinclaira "Śmierć W Teksasie&quot”;. Iudaica Russica, nr 1(10) (grudzień), 1-15. https://doi.org/10.31261/IR.2023.10.06.

Petr Anténe  petr.antene@upol.cz
Palacký University in Olomouc (Olomouc, Czech Republic)  Czechia
https://orcid.org/0000-0001-7069-4130




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).