„Moja Blondie jest chora, bo zrobiłem coś nie tak…”. Jeszcze raz o fenomenie Shoah w nauczaniu kreatywnego pisania w uniwersytecie


Abstrakt

Artykuł dotyczy możliwości kreatywnego pisania na temat II wojny światowej i Holokaustu. Nacisk kładziony jest na krótkie ćwiczenie zwane lodołamaczem (icebreaker), mające na celu uwrażliwienie uczniów na te zagadnienia, jak również nauczenie ich współpracy w grupie. Tematem icebreakera jest los psa Hitlera, Blondie. Uczniowie są proszeni o wyobrażenie sobie, że pewnego dnia budzą się w jej postaci. W artykule przeanalizowano prace pisemne zarówno czeskich, jak i zagranicznych (południowokoreańskich) studentów.


Słowa kluczowe

lodołamacz; twórcze pisanie; dyskusja; Shoah

Carrier, Peter. et al. The international status of education about the holocaust. Braunschweig: UNESCO, 2015.

Bublanová, Alžběta, and Stelzerová, Andrea. Cvičebnice tvůrčího psaní. Praha: Grada, 2021. Brande, Dorothea. Schriftsteller werden. Berlin: Autorenhaus (Becoming a Writer), 2006.

Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého: Jak psát pro noviny a časopisy, jak vymyslet dobrý příběh, praktická cvičení. Praha: Grada, 2006.

Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého 2: Naučte se vyprávět příběhy! Jak se píše povídka, novela a román? Praktická cvičení: 1. Praha: Grada, 2009.

Fischer, Sandra, “Dramapädagogische Aufwärmübungen und ihr Einfluss auf die Sprechangst und Sprechbereitschaft von Schüler: innen im L2-Englischunterricht. Eine quantitative Untersuchung.” In: Scenario: A journal for performative teaching, learning, research 2023, n. pag.

Gardner, John. On Becoming a Novelist. New York: W.W. Norton & Co, 1983.

Gesing, Fritz. Kreativschreiben. Handwerk und Techniken des Erzählens. Köln: Du-Mont, 2004.

Holý, Jiří. Obraz šoa v české literatuře, 2010, https://service.ucl.cas.cz/edicee/images/data/sborniky/kongres/Česká%20literatura%20-%20rozhraní%20a%20okraje/009_jiri_holy.pdf.

Hrdinová Eva M. and Ivona Dömischová, “If I Met a Jew — What Would I talk to Him/Her About? The Possibilities of Creative Writing and Post Shoah Literature in the Czech Language.” In Iudaica Russica, 2023, 1 (10), pp. 1–14.

Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007.

Imber, Shulamit. The pedagogical approach to teaching the Holocaust. In: Teaching History 2013, https://www.holocaustcentre.org.nz/uploads/1/2/2/4/122437058/the_pedagogical_approach_to_teaching_the_holocaus1_1.pdf

Mašát, Milan. “K implementaci tematiky šoa do výuky literární výchovy z pohledu učitelů.” In Paidagogos, 2019, https://www.paidagogos.net/issues/2019/1/article.php?id=3

Mašát, Milat, and Sladová, Jana. “Representations of Shoah and Holocaust Terms in Selected Curriculum Documents: A Teacher’s Perspective.” In: Universal Journal of Educational Research, 2019, http://www.hrpub.org/download/20190130/UJER18-19512592.pdf

Palmer, Ann, and Larler, Graham. Writing and Imagery — How to Avoid Writer’s Block (How to Become an Author). Abergele Aber Books, 2013.

Palmer, Ann. Writing and Imagery — How to Deepen Your Creativity and Improve Your Writing. Abergele: Aber Books, 2010.

Smithová, Keri. Destrukční deník. Praha: CooBo, 2022.


Opublikowane : 2023-12-29



Eva Maria Hrdinová  eva.hrdinova@upol.cz
Palacký University in Olomouc (Olomouc, Czech Republic)  Czechia
https://orcid.org/0000-0003-2582-2724
Ivona Dömischová 
Palacký University in Olomouc (Olomouc, Czech Republic)  Czechia
https://orcid.org/0000-0001-9361-9512
Pavel Aleš 
Independent researcher, Czech Republic  Czechia




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).