Opublikowane: 2025-12-06

Cognitive Grammar in the RFL Classroom: A Methodological Proposal on Russian Verbal Prefixation for Spanish-Speaking Students

Pablo Ramírez Rodríguez Logo ORCID

Website: https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Ramirez-Rodriguez-2

Abstrakt

Językoznawstwo kognitywne jest uznawane za dyscyplinę badającą wiedzę językową w odniesieniu do ludzkich procesów poznawczych, takich jak rola pamięci i percepcja rzeczywistości. W tym kontekście gramatyka kognitywna wyłania się z idei opisu funkcjonalności języka, przy założeniu, że forma i znaczenie każdej jednostki językowej stanowią nierozłączną jednostkę symboliczną. W przeciwieństwie do tradycyjnej gramatyki, opartej na strukturach i regułach językowych, gramatyka kognitywna kładzie nacisk na reprezentację semantyczną jednostek leksykalnych. Wykorzystując osiągnięcia językoznawstwa kognitywnego, niniejsze badanie ma na celu ukazanie, w jaki sposób metody oparte na wiedzy kognitywnej mogą przynieść korzyści uczącym się języka rosyjskiego jako obcego. Dzieje się tak, ponieważ gramatyka kognitywna koncentruje się na rzeczywistym użyciu języka, uwzględniając intencje komunikacyjne mówiącego oraz konstrukcję znaczenia za pomocą form gramatycznych. W celu wsparcia tego założenia badanie przedstawia propozycję metodologiczną obejmującą ćwiczenie oparte na teście, zaprojektowane dla studentów hiszpańskojęzycznych. Analizuje ono rolę prefiksacji czasownikowej w języku rosyjskim w kształtowaniu kognitywnego rozumienia różnych prefiksów.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Ramírez Rodríguez, P. (2025). Cognitive Grammar in the RFL Classroom: A Methodological Proposal on Russian Verbal Prefixation for Spanish-Speaking Students. Przegląd Rusycystyczny, (4 (192). https://doi.org/10.31261/pr.18152

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.


Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).

Nr 4 (192) (2025)
Opublikowane: 2025-12-06


ISSN: 0137-298X
Ikona DOI 10.31261/pr

Wydawca
Polskie Towarzystwo Rusycystyczne oraz Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.