Modern Trends in Motivations for Learning Russian as a Foreign Language. (International Research Data from 2010-2014)
Abstrakt
NOWE TENDENCJE W MOTYWACJI DO NAUKI JĘZYKA ROSYJSKIEGO JAKO OBCEGO JĘZYKA
(DANE BADANIA Z LAT 2010–2014)
Streszczenie
Artykuł prezentuje rezultaty przeprowadzonych w instytucjach naukowych (wśród studentów uniwersytetów, kolegiów i uczniów szkół średnich) badań dotyczących rodzajów motywacji i samooceny stopnia znajomości języka rosyjskiego. Ankietę przeprowadzono w krajach Wspólnoty Niepodległych Państwa, środkowej i zachodniej Europy. Odpowiedzi na postawione w ankiecie pytania udzielili także studenci z Ameryki Łacińskiej, Azji i Bliskiego Wschodu, studiujący w Rosji. Analiza danych pozwala stwierdzić, że w ostatnich dwudziestu latach zauważalne są znaczące zmiany w motywacji nauki języka rosyjskiego jako obcego.
Uzyskane wyniki mogą znaleźć zastosowanie przy tworzeniu optymalnej, a tym samym efektywnej struktury motywacji od samego początku procesu nauczania języka rosyjskiego.
СОВРЕМЕННЫЕ ТЕНДЕНЦИИ В МОТИВАЦИИ ПРИ ИЗУЧЕНИИ РУССКОГО ЯЗЫКА КАК ИНОСТРАННОГО (ПО РЕЗУЛЬТАТАМ МЕЖДУНАРОДНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ 2010–2014)
Резюме
В данной статье представлены результаты недавнего исследования, проведенного в учебных заведениях (студенты университетов, колледжей и старшие школьники лицеев) по определению типов мотивации и самооценки уровня владения русским языком. Опрос проходил в странах СНГ, Центральной и Западной Европы. На вопросы анкеты также отвечали студенты-иностранцы из стран Латинской Америки, Азии и Ближнего Востока, обучающиеся в России. Анализ собранных данных позволяет определенно заключить, что за последнее двадцатилетие наблюдаются тенденции в изменении мотивационных установок в изучении русского языка как иностранного.
Полученные результаты могут быть применимы при создании оптимальной, а следовательно, эффективной структуры мотивации с самого начала учебного процесса обучению русскому языку.
Bibliografia
Arutyunov, Theory and Practice of the Russian Language Text book for Foreign Students, Russkiy Yazik, 1990.
Getmanenko, N.I., Ivanova, O.Y., Kachigulova, V.N. Motivational preferences of teachers of RFL and foreign students: a conjunction or an antinomy (the results of lingo-culturalogical research in Kyrgyzstan) // methodological journal "Russian Language Abroad», No. 5, 2012.
Dodonov, B.I. Structure and dynamics of motives for activity // Questions of psychology. - 1984. –No. 4. - P. 126 - 130.
Zimnyaya I.A. Educational psychology, M, Logos, 2004.
Ndiaye, Suleiman "Ways to improve motivation for teaching foreign languages (for example, Russian in Senegal)" Ph.D dissertation of Pedagogy. http://www.dissercat.com
Pianoff A.E. "The status of the Russian language in the CIS" // Kemerovo State University ". - Kemerovo, 2011. – No. 3 (47). Pp. 55-59.
Polinsky, Maria, and Olga Kagan. 2007. Heritage languages: In the 'wild' and in the classroom. Language and Linguistics Compass 1(5): 368-395
Moscow New University Federacja Rosyjska
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).