Livre sanctifié ou pulpe écorchée ? Le corps dans la poésie d’Umar Timol


Abstrakt

The article concerns the place of corporeality in the poetry of a Maurician francophone poet Umar Timol. One can distinguish four main attitudes towards the human body in Timol’s texts: body as an object of worship or – on the contrary – of disdain and condemnation, body as a humanitarian challenge and as an object of self-reflection. The absence of typically Western dualism of physical versus spiritual in Mauritian poet’s philosophy procures a new and exotic perspective for European readers. The author ponders the purpose and motifs which could stay behind such standpoints mainly by analysing the poems in the context of Mauritian culture and comparing them to other Muslim or Indian texts.


Słowa kluczowe

Mauritian francophone literature; Umar Timol; poetry; corporeality

Balzac, Honoré de 1874 : Œuvres complètes. T. 15. Paris, Houssiaux.

Chirpaz, François 1963 : Le Corps. Paris, Presses Universitaires de France.

Chirpaz, François 2002 : «Le corps, scène de l’existence ». Revue internationale de philosophie, n.o 222 (4), https://www.cairn.info/revue-internationale-de-philosophie-2002-4-page-535.htm. Date de consultation: le 30 mai 2018.

Dostoïevski, Fiodor 1993 : L’Idiot. T. 2. Arles, Actes-Sud.

Kubarek, Magdalena 2016: „Ciało kobiece we współczesnej powieści muzułmańskiej”. In: Ciało w kulturze muzułmańskiej. Red. K. Pachniak, M. Nowaczek-Walczak. Warszawa, Katedra Arabistyki i Islamistyki UW.

Musyl, Urszula 2016: „Sztuka obnażania – ciało w twórczości Sa’adata Hasana Manto”. In: Ciało w kulturze muzułmańskiej. Red. K. Pachniak, M. Nowaczek-Walczak. Warszawa, Katedra Arabistyki i Islamistyki UW.

Obremski, Krzysztof 2015: Ciało – płeć – kultura. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Pacaut, Marcel 1952 : L’iconographie chrétienne. Paris, Presses Universitaires de France.

Timol, Umar 2003: La Parole Testament suivi de Chimie. Paris, L’Harmattan.

Timol, Umar 2004 : Sang. Paris, L’Harmattan.

Timol, Umar 2005 : Les Affreurismes. Éditions Kiltir.Com. http://www.kiltir.com/francais/b0034/download/les_affreurismes.pdf. Date de consultation : le 30 mai 2018.

Timol, Umar 2008 : Vagabondages suivi de Bleu. Paris, L’Harmattan.

Timol, Umar 2017 : 52 fragments pour l’aimée. Préf. P. Laranco. Paris, L’Harmattan.

Sources Internet

Timol, Umar 2017 : la correspondance privée sur le portail Facebook, menée le 23 mai 2017.

http://africultures.com/entretien-de-dominique-ranaivoson-avec-umar-timol-10933/. Date de consultation : le 30 mai 2018.

http://ile-en-ile.org/timol/. Date de consultation : le 30 mai 2018.

http://www.francopolis.net/francosemailles/UmarTimol.html. Date de consultation : le 30 mai 2018.

http://www.potomitan.info/timol/laranco.php. Date de consultation : le 30 mai 2018.

http://www.potomitan.info/timol/langue.php#title. Date de consultation : le 30 mai 2018.


Opublikowane : 2021-01-27


NocońA. (2021). Livre sanctifié ou pulpe écorchée ? Le corps dans la poésie d’Umar Timol. Romanica Silesiana, 15(1), 65-76. https://doi.org/10.31261/RS.2019.15.05

Aleksandra Nocoń 
Uniwersytet Śląski  Polska
https://orcid.org/0000-0003-2823-4039




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).