Le Combat d’hiver de Jean-Claude Mourlevat : les stéréotypes dans le processus de lecture du récit dystopique pour adolescents


Abstrakt

Adolescent dystopian literature has been in vogue recently. Its popularity reflects in fact several aspects, from readers’ preferences, through marketing rules, to writers’ choices. The predominance and reiteration of dystopian fiction suggests that they can involve stereotypes. Taking into consideration the fact that the stereotype is a reading construction, we analyse in this paper the role of stereotypes in perceiving and decoding a dystopian universe, with its elements, such as prison environment, oppressive authorities, tentative of revolt, and final victory or defeat, with respect of his young readers, in Jean-Claude Mourlevat’s novel Le Combat d’hiver.


Słowa kluczowe

adolescent dystopian fiction; Jean-Claude Mourlevat; stereotype; reading

Amossy, Ruth 1991 : Les idées reçues. Sémiologie du stéréotype, Paris, Éditions Nathan.

Amossy, Ruth ; Herschberg Pierrot, Anne 1997 : Stéréotypes et clichés, Paris, Éditions Nathan.

Atallah, Marc 2011 : « Utopie et dystopie. Les deux sœurs siamoises ». Bulletin de l’Association F. Gonseth. Institut de la méthode, juin 2011, p. 17–27, <http://www.fabula.org/atelier.php?Utopie_et_dystopie_deux_soeurs_siamoises>. Date de consultation : le 12 décembre 2018.

Atallah, Marc 2013 : « Les mondes parfaits sont-ils si éloignés de leurs frères cauchemardesques ? Quelques (brèves) réflexions sur l’utopie ». Les Utopies, catalogue, Genève : Cercle de la Librairie et de l’Édition de Genève, p. 3-34, <http://www.fabula.org/atelier.php?Des_mondes_parfaits_%3F>. Date de consultation : le 18 novembre 2018.

Booker, M. Keith 1994 : Dystopian Literature. A Theory and Research Guide. Westport, Connecticut, London, Greenwood Press.

Chelebourg, Christian 2013 : Les Fictions de jeunesse. Paris, Presses Universitaires de France.

Dufays, Jean-Louis 1994 : « Stéréotype et littérature : L’inéluctable va-et-vient ». In Le Stéréotype : Crise et transformations, Caen : Presses universitaires de Caen, p. 77–89, <http://www.books.openedition.org/puc/9702>. Date de consultation : le 22 janvier 2019.

Ferrier, Bertrand 2011 : Les Livres pour la jeunesse. Entre édition et littérature, Rennes, Presses Universitaires de Rennes.

Jouve, Vincent 2001 : La Poétique du roman. Paris, Armand Colin/VUEF.

Jouvenel, Bertrand de 1964 : L’Art de la conjecture. Monaco, Édition du Rocher.

Mourlevat, Jean-Claude 2010 : Le Combat d’hiver. Paris, Éditions Gallimard Jeunesse.

Paquot, Thierry 2007 : Utopies et utopistes. Paris, La Découverte.

Stiénon, Valérie 2012 : « Dystopie de fin du monde – Une poétique littéraire du désastre ». Culture, Université de Liège, p. 1–10, http://culture.uliege.be/jcms/prod_1130919/fr/dystopies-de-fin-du-monde-une-poetique-litteraire-du-desastre>. Date de consultation : le 16 décembre 2018.


Opublikowane : 2021-02-16


KomanderaA. (2021). Le Combat d’hiver de Jean-Claude Mourlevat : les stéréotypes dans le processus de lecture du récit dystopique pour adolescents. Romanica Silesiana, 16(2), 147-157. https://doi.org/10.31261/RS.2019.16.14

Aleksandra Komandera 
Uniwersytet Śląski  Polska
http://orcid.org/0000-0002-1344-2081




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).