Le plat pays vallonné ou comment se déconstruit et se reconstruit le stéréotype paysager de la Belgique


Abstrakt

Landscapes, just like stereotypes, should be perceived as mental constructions. They appear in literature as indispensable tools in the development of identity, both collective and individual. The present paper traces the evolution of this construction and its different uses changing with time: from the emergence of the Belgian literature (and Belgium) to the present days. Literary examples used in the paper refer, among others, to the works by Gautier, Verhaeren, La Garde, Gevers, Masson, Rolin, Bertrand, Delaive and Gunzig.


Słowa kluczowe

landscape; stereotype; identity; Belgian literature

Amossy, Ruth ; Herschberg Pierrot, Anne 1997 : Stéréotypes et clichés: langue, discours, société. Paris, Nathan.

Augé, Marc 1992 : Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris, Seuil.

Burniaux, Constant 1958 : « Le roman et le conte ». In : Histoire illustrée des lettres françaises de Belgique. Bruxelles, La Renaissance du livre, p. 477–493.

Cauquelin, Anne 2000 : L’invention du paysage. Paris, PUF.

Collot, Michel 2005 : « L’ouverture au(x) monde(s) ». In : Paysage et poésie francophones. Michel Collot et Antonio Rodriguez (éd.). Paris, Presses Sorbonne Nouvelle, p. 43–61.

Combe, Dominique 2005 : « Paysage et identités francophones ». In : Paysage et poésies francophones. Michel collot et Antonio Rodriguez (éd.). Paris, Presses Sorbonne Nouvelle, p. 13–27.

Delaive, Serge 2014 : Meuse fleuve Nord. Liège, Tétras Lyre.

Delaive, Serge 2015 : La Trilogie Lunus. Poèmes. S. l., L’Arbre à paroles.

Fromentin, Eugène 1896 : Maîtres d’autrefois. Belgique – Hollande. Paris, Plon. Consulté sur le site de La BNF, Gallica, le 20 décembre 2018.

Gautier, Théophile 1852 : Caprices et zigzags. Paris, Victor Lecou Éd. Consulté sur le site de La BNF, Gallica, le 20 décembre 2018.

Gunzig, Thomas 2005 : Carbowaterstoemp et autres spécialités. Bruxelles, Labor.

Kaufmann, Jean-Claude 2010 : L’invention de soi. Une théorie de l’identité. Paris, Librairie Arthème Fayard/Pluriel.

La garde, Marcellin 1992 : Récits de l’Ardenne. Bruxelles, Labor.

Masson, Arthur 1997 : Contes de Pâques et de Noël. Bruxelles, Éd. Racine.

Rolin, Dominique 1977 : Dulle Griet. Paris, Denoël.

Verhaeren, Émile 1985 : Toute la Flandre. Paris, Librairie Larousse.


Opublikowane : 2021-02-23


Zbierska-MościckaJ. (2021). Le plat pays vallonné ou comment se déconstruit et se reconstruit le stéréotype paysager de la Belgique. Romanica Silesiana, 16(2), 168-178. https://doi.org/10.31261/RS.2019.16.16

Judyta Zbierska-Mościcka 
Uniwersytet Warszawski  Polska
http://orcid.org/0000-0003-0973-9920




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).