Mercy Thompson de Patricia Briggs – une série pour les jeunes féministes ?
Abstrakt
Nowadays, young adult literature is becoming increasingly popular and occupies an important place in the book market. Among the different genres offered to young readers, urban fantasy has a considerable potential. The aim of the present study is to examine if Patricia Briggs’ series about the adventures of Mercy Thompson can be considered as a literary work for young feminists. The analysis of the protagonist (an urban hunter and a shapeshifter) and some events in her life (relationship with her partner and rape) demonstrates the feminist aspect of the series.
Bibliografia
Bachelard, Gaston, 1957 : La poétique de l’espace. Paris, Presses universitaires de France.
Baronian, Jean-Baptiste, 2014 : La littérature fantastique belge. Une affaire d’insurgés. Bruxelles, Académie Royale de Belgique.
Bataille, Georges, 2008 : L’histoire de l’érotisme. Paris, Gallimard.
Besson, Anne, 2013 : « La grande réorganisation. Panorama des littératures de l’imaginaire depuis 1995 ». Bibliothèque(s) – Revue de l’association des bibliothécaires de France, n° 69 (juillet), p. 8–12.
Briggs, Patricia, 2008 : L’Appel de la Lune. Trad. Lorène Lenoir. Paris, Milady. Kindle Edition.
Briggs, Patricia, 2009a : Les Liens du sang. Trad. Lorène Lenoir. Paris, Milady. Kindle Edition.
Briggs, Patricia, 2009b : Le Baiser du fer. Trad. Lorène Lenoir. Paris, Milady. Kindle Edition.
Briggs, Patricia, 2010 : La Croix d’ossements. Trad. Lorène Lenoir. Paris, Milady. Kindle Edition.
Cart, Michael, 2001 : « From Insider to Outsider: The Evolution of Young Adult Literature ». Voices from the Middle. Vol. 9, n° 2, December, p. 95–97.
Chelebourg, Christian, Marcoin, Francis, 2007 : La littérature de jeunesse. Paris, Armand Colin. Kindle Edition.
Clute, John, 1997 : « Urban fantasy ». In : The Encyclopedia of Fantasy. En ligne : http://sf-encyclopedia.uk/fe.php?nm=urban_fantasy. Date de consultation : le 12 septembre 2019.
Despentes, Virginie, 2006 : King Kong théorie. Paris, Grasset. Kindle Edition.
Higonnet, Margaret, 1994 : « Diffusion et débats du féminisme ». In : Jean Perrot, Véronique Hadengue, 1995 : Écriture féminine et littérature de jeunesse. Eaubonne, Institut International Charles Perrault, La Nacelle, p. 17–24.
Jaworski, Jean-Philippe, 2013 : « La fantasy, une littérature vaine ? ». Bibliothèque(s) – Revue de l’association des bibliothécaires de France, no 69 (juillet), p. 18–20.
Labbé, Denis 2003 : « La Fantasy urbaine, une déchirure dans notre réalité ». Asphodale, n° 5 (octobre), p. 154–160.
Lüdun, Mats, 2006 : La fantasy. Paris, Ellipses.
Mains, Christine et al., 2009 : « Heroes or sheroes ». In : R. A. Reid, dir. : Woman in Science Fiction and Fantasy. London, Greenwood Press, p. 179–190.
Mannolini-Winwood, Sara, 2018a : The Urban Hunter: Urban fantasy’s archetypal female protagonist. En ligne : https://www.academia.edu/37288206/The_Urban_Hunter. Date de consultation : le 12 septembre 2019.
Mannolini-Winwood, Sara, 2018b : „Wokół definicji miejskiej”. In : Creatio Fantastica. Fantastyka Miejska, nr 1 (58). Trad. Ksenia Olkusz. Kraków, p. 29–48.
Malrieu, Joël, 1992 : Le fantastique. Paris, Hachette.
Mesnil De, Robert, 1958 : Je choisis mes collections. Paris, Éditions Odilis.
Millet, Gilbert, Labbé, Denis, 2005 : Le fantastique. Paris, Belin.
Nilsen, Pace, Donelson, Kenneth L., 2001 : Literature for Today Young Adults. New York, Pearson.
Prince, Nathalie, 2008 : Le fantastique. Paris, Armand Colin.
Prince, Nathalie, 2010 : La littérature de jeunesse. Paris, Armand Colin. Kindle Edition.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).