“La historia que nos ha sido arrebatada”: crisis de representación de la memoria y la historia en Entrada libre de Carlos Monsiváis
Abstrakt
In Entrada libre (1987), Carlos Monsiváis, ruminates about the importance of civil resistance in Mexico after decades of political instability, corruption, and violence. The cruel actions of the ‘dirty war’ left an unstable democratic system and an absent-minded population, which was still trying to understand the violent repression against left-wing groups. Under these conditions, Monsiváis questions the role of civil society in the production of mechanisms of resistance and reconciliation against a large history of abusive treatments and misuses that generated crisis in the country. This essay rethinks the representation of memory and history in the chronicles of Carlos Monsiváis. This project analyzes how the depiction of an the everyday life becomes an alternative method of expression for the a society in resistance, as well as a reevaluation of the
meaning behind “historia nacional” and memory as the foundation of the perspective of time in Mexican society.
Bibliografia
Benjamin, W. (1968). Theses on the Philosophy of History. In H. Arendt (Ed.), Illuminations: Essays and Reflections (pp. 253–265). Schoken Books.
Calveiro, P. (2008). La memoria como futuro. Intervenciones, 6, 59–74.
Egan, L. (2007). México y modernización en miniatura: aforismos y sentencias de Carlos Monsiváis. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 66, 279–295. https://doi.org/10.2307/25485840
Hirsch, M. (2008). The Generation of Postmemory. Politics Today, 29, 103–128. https://doi.org/10.1215/03335372-2007-019
Lefebvre, H. (2014). Critique of Everyday Life. Verso. (Texto original publicado en 1947)
Lomnitz, C. (2016). Tiempos de crisis: el espectáculo de la debacle en la Ciudad de México. In C. Lomnitz (Ed.), La nación desdibujada: México en trece ensayos (pp. 185–216). Malpaso Ediciones.
Mackenbach, W. (2014). Los textos como campo de batalla: memoria, escritura y futuro en novelas de América Latina, el Caribe y España. Meridional, 2, 11–37. https://doi.org/10.5354/0719-3734.2014.30888
Monsiváis, C. (1987). Entrada libre. Ediciones Era.
Ruiz Torres, P. (2016). Historia en tiempos de memoria y “posmemoria”. Pasajes, 50, 180–184. https://www.jstor.org/stable/10.2307/pasajes.50.180
Saban, K. (2020). De la memoria cultural a la transculturación de la memoria. Revista Chilena de Literatura, 101, 379–404. https://www.jstor.org/stable/10.2307/26915669
Uniwersytet Illinois w Urbanie i Champaign Stany Zjednoczone
https://orcid.org/0000-0002-1393-7447
Alejandro Ramírez Méndez es profesor investigador (Assistant Professor) en el Departamento de Español y Portugués en la Universidad de Illinois Urbana-Champaign (UIUC), donde enseña Literatura Latinoamericana y Latinx Studies. Su investigación se enfoca en analizar casos de migración y diáspora en la literatura y cultura tanto en Latinoamérica como en los Estados Unidos. Actualmente está trabajando en su libro, Calles Migrantes: Transnational Cartographies and Global Cities in the Literary Imagination of Mexico and the U.S., que explora narrativas urbanas de escritores latinoamericanos y Latinx, quienes muestran flujos migratorios de personas e ideas en las grandes urbes norteamericanas a finales del siglo veinte y principios del nuevo milenio. Su proyecto intenta discernir cómo estas obras cruzan los límites sociopolíticos y culturales entre
naciones, creando geografías transnacionales y ambientes fronterizos en el arte y la literatura durante el periodo histórico del neoliberalismo global.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).