Le fantastique dans les romans d’Ananda Devi
Abstrakt
In the article, the author analyses the fantasy elements noticeable in some of Ananda Devi’s novels. In her first novels as well as in her recent ones, the writer resorts to solutions from the fantasy genre. In L’Arbre fouet, Moi, l’interdite, La Vie de Joséphin le Fou, Pagli, Soupir, Indian tango, Les Jours vivants, Manger l’autre and in Le Jour des caméléons, the Mauritian novelist presents mysterious incipits and open-ended, dreamlike endings, introduces hybridised, often insane characters half animal half human, describes metamorphoses and transformations of man into animal, mentions imaginary sobriquets, ghosts. The aim of the analysis is also to try to explain for what purpose the writer uses fantasy in her work. In the analysis, the author also draws on the research of T. Todorov, P.-G. Castex, L. Vax and V. Tritter.
Bibliografia
Castex, P.-G. (1951). Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant. Corti.
Corio, A. (2005). Entretien avec Ananda Devi. In M. Ch. Gnocchi & F. Torchi (Dir.), Francofonia. Studi e ricerche sulle letterature di lingua francese. La littérature mauricienne de langue française (p. 145–167). Olschi Editore.
Daschaudhuri, M. (2020). L’exil et le fantastique dans l’oeuvre de Ying Chen et d’Ananda Devi. Synergies Inde, 9, 103–120. https://gerflint.fr/synergies-inde
Devi, A. (1997). L’Arbre fouet. L’Harmattan.
Devi, A. (2000). Moi, l’interdite. Dapper.
Devi, A. (2001). Pagli. Gallimard.
Devi, A. (2002). Soupir. Gallimard.
Devi, A. (2003). La Vie de Joséphine le Fou. Gallimard.
Devi, A. (2007). Indian tango. Gallimard.
Devi, A. (2011). Les hommes qui me parlent. Gallimard.
Devi, A. (2013). Les Jours vivants. Gallimard.
Devi, A. (2018). Manger l’autre. Gallimard.
Devi, A. (2023). Le Jour des caméléons. Gallimard.
Éditions Grasset. (2023, juillet 3). La rentrée littéraire 2023 : Ananda Devi. Le Jour des caméléons [Vidéo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Kx237zjOJHE
Jean, Th. (2023, août 16). « Le Jour des caméléons » d’Ananda Devi : Critique poétique d’un monde antipathique. Marie Claire. https://www.marieclaire.fr/ananda-devi-le-jour-des-cameleons, 1457642.asp
Meitinger, S. (2008). L’innocence meurtrière : humanité et animalité dans quelques récits d’Ananda Devi. Francofonia, 17, 161–178.
Mongo-Mboussa, B. (2001). Contre le culte de la différence. Entretien de Boniface Mongo-Mboussa avec Ananda Devi. In : « Africultures ». www.africulturescom/php/?nav=article&no=1734
Todorov, Tz. (1970). Introduction à la littérature fantastique. Seuil.
Tritter, V. (2001). Le fantastique. Ellipses.
Vallée-Jest, C. (2016). Poétique du roman féminin : Écrivaines mauriciennes francophones Nathacha Appanah, Ananda Devi, Shenaz Patel [Thèse de doctorat, Université de Cergy-Pontoise]. Theses.fr.
Vax, L. (1965). La séduction de l’étrange. Presses universitaires de France.
Université de Technologie de Gliwice, Pologne Polska
https://orcid.org/0000-0001-6867-4982
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).