Formes brèves avec figures de peintres



Abstrakt

If literature never could ignore visual arts, its « substantial allies » as René Char calls them, literary modernity wovens particularly close, varied and complex bonds with all kinds of picture. In this way, « couples » are often formed, for example, by a novelist and a painter (Pierre Michon and Van Gogh, François Bon and Edward Hopper, Philippe Delerm and Tiepolo…). The « substantial ally » inspires then a tale, or a sort of a literary inquiry, while other ones prefer a more brief form for this pictural theme. Now, specialists agree to emphasize that it’s a short story, Balzac’s Chef-d’œuvre inconnu, which, in France initiated, in 1831, this fertile connection between narrative fictions and visual arts. We attempted to surround this illustrious ancestor’s salient features in order to compare with it an other brief narrative fiction : Comment Wang-fô fut sauvé, a fairy tale written a century later by Marguerite Yourcenar.


Key words: Balzac, Marguerite Yourcenar, narrative fictions, brief forms, shorts stories, fairy tales, visual arts.


AUDE, 1987 : Banc de Brume. Montréal, Éditions du Roseau.

AUDE, 1997 : Cet imperceptible mouvement. Montréal, Éditions XYZ.

BALZAC, Honoré, de, 1981 : Le Chef-d’œuvre inconnu, Gambarra, Massimila Doni. Paris, Garnier-Flammarion.

BERGEZ, Daniel, 2004 : Littérature et peinture. Paris, Armand Colin.

BON, François, 1998 : Dehors est la ville, essai sur Edward Hopper. Flohic.

BOURNEUF, Roland, 1998 : Littérature et peinture. Quebec, Éditions de l’Instant même.

DELERM, Philippe, 2005 : La Bulle de Tiepolo. Paris, Gallimard.

EIDELDINGER, Marc, 1957 : La Philosophie de l’art chez Balzac. Paris, La Baconnière.

EIDELDINGER, Marc, 1981 : “Introduction”. In : BALZAC, Honoré, de : Le Chef-d’œuvre inconnu, Gambarra, Massimila Doni. Paris, Garnier-Flammarion.

GARCIN, Christian, 2000 : Une odeur de jasmin et de sexe mêlés. Flohic.

LABARTHE POSTEL, Judith, 2002 : Littérature et peinture dans le roman moderne. Une rhétorique de la vision. Paris, L’Harmattan.

MICHON, Pierre, 1988 : Vie de Joseph Roulin. Paris, Verdier.

YOURCENAR, Marguerite, 1992 : Nouvelles orientales. Paris, L’Imaginaire Gallimard.


VignesS. (1). Formes brèves avec figures de peintres. Romanica Silesiana, 3(1). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/RS/article/view/5680

Sylvie Vignes  svignes@univ-tlse2.fr
Université le Mirail II, Toulouse 



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).