Archiwalny numer

Tom 3 (2008)

La littérature et les arts

red. Krzysztof Jarosz
Liczba artykułów: 23

Cały numer

Cały numer

Język: PL | Data publikacji:


Czwórka redakcyjna

Czwórka redakcyjna

Język: PL | Data publikacji:


Table des matières / Contents



Mot de la Rédaction

Mot de la Rédaction

Krzysztof Jarosz
Język: PL | Data publikacji:


Études

Scrittura come visione

Carlo Vecce
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Literature and Other Arts in Canada: Some Current Practices

Marylea MacDonald
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

L’esthétique de la lettre dans le roman et dans la peinture du XVIIIe siècle ou la représentation de la scène de lecture et d’écriture

Andrzej Rabsztyn
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Formes brèves avec figures de peintres

Sylvie Vignes
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt
If literature never could ignore visual arts, its « substantial allies » as René Char calls them, literary modernity wovens particularly close, varied and complex bonds with all kinds of picture. In this way, « couples » are often formed, for example, by a novelist and a painter (Pierre Michon and Van Gogh, François Bon and Edward Hopper, Philippe Delerm and Tiepolo…). The « substantial ally » inspires then a tale, or a sort of a literary inquiry, while other ones prefer a more brief form for this pictural theme. Now, specialists agree to emphasize that it’s a short story, Balzac’s Chef-d’œuvre inconnu, which, in France initiated, in 1831, this fertile connection between narrative fictions and visual arts. We attempted to surround this illustrious ancestor’s salient features in order to compare with it an other brief narrative fiction : Comment Wang-fô fut sauvé, a fairy tale written a century later by Marguerite Yourcenar.


Key words: Balzac, Marguerite Yourcenar, narrative fictions, brief forms, shorts stories, fairy tales, visual arts.

-->

Graceful Pre-Raphaelites and Pre-Raphaelite Grace: Victorian visual arts in Margaret Atwood’s Alias Grace

Anna Czarnowus
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Poesía visual de José Juan Tablada

Marta Kobiela-Kwaśniewska
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Pour une théorie littéraire illustrée

Magdalena Wandzioch
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Multiperspectividad y montaje: territorio común del cine y la novela

Eduardo E. Parrilla Sotomayor
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Photographic Transgressions in Carol Shields’s “Scenes”

Zuzanna Szatanik
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt
The general aim of this article is to discuss ways in which an acclaimed Canadian writer, Carol Shields, employs, and simultaneously subverts, photographic metaphors in her short story titled “Scenes.” Shields skillfully arranges a series of scenes from Frances’s — the protagonist’s — past into a concise biography. Owing to their affinity to photographs, the scenes from Frances’s life might be attributed the status of objective and honest representations of reality which function as truthful evidence of what happened. Importantly, however, while Shields’s story evokes the photographic associations, it simultaneously calls in question their documentary reliability. In other words, Frances’s fragmentary biography — shown in (verbally constructed) images or flashes — undermines the concepts of both, a photograph as a documentary inscription of the truth, and language as a fitting medium of describing this truth.


Key words: Photography, representation, biography, language.

-->

Le gore : du cinéma à la littérature

Katarzyna Gadomska
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Au nom de la chair : manger, regarder et lire à cru

Michał Krzykawski
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Los jóvenes escritores hispanoamericanos : literatura y cultura de masas

Ewelina Szymoniak
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt

Videogame che legge nel pensiero

Małgorzata Puto
Język: PL | Data publikacji: | Abstrakt


Comptes rendus








Tom 24 Nr 2 (2023)
Opublikowane: 2024-06-17


ISSN: 1898-2433
eISSN: 2353-9887

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.