Los jóvenes escritores hispanoamericanos : literatura y cultura de masas
Abstrakt
The presence of materials and structures derived from mass culture is considered one of the distinctive features for South American literature in the post period. However, while more experienced writers (that is those associated with the boom) had been clearly denoting the inferior character of mass culture in comparison to high culture (literature), this distinction started to vanish gradually over the 1990s. This paper is to demonstrate that the dexterity of young South American novelists in exploring the fast culture world (Paz Soldán) can be explained in the light of the theory of literary generations by Kazimierz Wyka. It transpires that the so-called period of rooting in society (Spranger), overlapping the 1970s and 1980s, coincided with a rapid development of mass media in South America. Being the fundamental source of mediated experiences (Giddens), mass media have become a looking glass for the perception of reality and an individual’s identity. This is reflected in the writing of young authors: in Por favor, rebobinar (1994), Alberto Fuguet represents the life of young generation Chileans connected with the mass media world, using its diverse discourses.
Key words: South American literature, mass culture, young generation writers.
Bibliografia
AMAR SÁNCHEZ, Ana María, 2000 : Juegos de seducción y traición : Literatura y cultura de masas. Rosario, Beatriz Viterbo.
CÁNOVAS, Rodrigo, 1997 : Novela chilena, nuevas generaciones : El abordaje de los huérfanos. Santiago de Chile, Pontificia Universidad Católica.
FRANCO, Jorge, 2004 : « Herencia, ruptura y desencanto ». En : Palabra de América. Barcelona, Seix Barral : 38—46.
FUENTE, José Luis, de la, 2005 : « La narrativa del “post” en Hispanoamérica : Una cuestión de límites ». En : La nueva narrativa hispanoamericana. Entre la realidad y las formas de la apariencia. Valladolid, Universidad de Valladolid : 19—39.
FUGUET, Alberto, GÓMEZ, Sergio, eds., 1996 : McOndo. Barcelona, Mondadori — Grijalbo.
FUGUET, Alberto, 1998 : Por favor, rebobinar. Buenos Aires, Alfaguara.
GIDDENS, Anthony, 2002 : Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
OROZCO GÓMEZ, Guillermo, coord., 2002 : Historias de la televisión en América Latina. Barcelona, Gedisa.
OSANDÓN BULJEVIC, Carlos, 2002 : « Los inicios de la “cultura de masas” en Chile ». Historia y Comunicación Social, Vol. 7 : 161—167.
PADILLA, Ignacio, 2004 : « El Crack a través del espejo ». En : Crack. Instrucciones de Uso (R. Chávez, A. Estivill, V. Herrasti, I. Padilla, P.Á. Palou, T. Regalado, E. Urroz y J. Volpi). Barcelona / México D.F., Random House Mandadori, S.A. : 163—174.
PAZ SOLDÁN, Edmundo, 2004 : « La literatura latinoamericana en la era de la saturación mediática ». En : Palabra de América. Barcelona, Seix Barral : 148—167.
SARLO, Beatriz, 1997 : « “En la cultura del zapping”, entrevista de Faride Zerán ». La Época, junio : 18—20.
VILLANUEVA, Darío, VIÑA LISTE, José María, 1991 : Trayectoria de la novela hispanoamericana actual. Del «realismo mágico» a los años ochenta. Madrid, Espasa-Calpe S.A.
WYKA, Kazimierz, 1989 [1978] : Pokolenia literackie. Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Universidad de Silesia
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).