Videogame che legge nel pensiero
Abstrakt
Alessandro Militi, by means of his protagonist, who plays the videogame called Fuffa, presents his vision of the society overwhelmed by technological progress, and in consequences deprived of real moral values. The author presents the existing sociocultural phenomena in a very realistic-mimetic and reliable way, expressing his reluctance towards the objects suppressing human sensitivity and the need to communicate with other people not only by means of internet and mobile phone. Economic development, improving of the conditions of living, bigger selection of goods entail negative aspects. A man distances himself from spiritual values and becomes a handicapped and indifferent creature. The coexistance of the elements of virtual and real is plain and clear; a man being between these opposing poles cannot fully free himself from the artificial. The only way out from this situation appears when the game is over.
Key words: Videogame, virtual, real, mimesis.
Bibliografia
ANDREOLI, Vittorino, 2007 : La vita digitale. Milano, Rizzoli.
ASSANTE, Ernesto, 1998 : « Paulo Coelho e Tom Clancy dal bestseller ai videogiochi ». La Repubblica, 15 agosto.
AUGÉ, Marc, 2000 : Il senso degli altri. Attualità dell’antropologia. Torino, Bollati Boringhieri.
BAUMAN, Zygmunt, 1999 : La società dell’incertezza. Bologna, Mulino.
BAUMAN, Zygmunt, 2006 : Intervista sull’identità. Roma—Bari, Laterza.
BITTANTI, Matteo, 2002 : Per una cultura dei videogames. Teorie e prassi del videogiocare. Milano, Unicopli.
FRYE, Northrop, 1996 : Anatomia della critica. Torino, Einaudi.
FULCHIGNONI, Enrico, 1964 : La moderna civiltà dell’immagine. Roma, Armando.
GŁOWIŃSKI, Michał, KOSTKIEWICZOWA, Teresa, OKOPIEŃ-SŁAWIŃSKA, Aleksandra, SŁAWIŃSKI, Janusz, 2000 : Słownik terminów literackich. Kraków, Ossolineum.
HACKING, Ian, 1987 : Conoscere e sperimentare. Roma—Bari, Laterza.
HORNBY, A.S., 1980 : Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. London, Oxford University Press.
INCORVAIA, Antonio, RIMASSA, Alessandro, 2006 : Generazione mille euro. Milano, Rizzoli.
JOHNSON, Steven, 2005 : Everything bad is good for you: How today’s popular culture is actually making us smarter. London, Riverhead-Penguin Group.
LASCH, Christopher, 2004 : L’io minimo. La mentalità della sopravvivenza in un’epoca di turbamenti. Milano, Feltrinelli.
MADONALDO, Tomas, 2007 : Reale e virtuale. Milano, Feltrinelli.
MILITI, Alessandro, 2007 : FUFFA™. Milano, Baldini Castoldi Dalai.
RICOEUR, Paul, 1983 : Temps et récit. T. 1. Paris, Seuil.
SEGRE, Cesare, 1985 : Avviamento all’analisi del testo letterario. Torino, Einaudi.
ZINGARELLI, Nicola, 2007 : Vocabolario della lingua italiana su CD-ROM. Bologna, Zanichelli.
Documentari
La storia del videogame. Una serie televisiva su Discovery Channel a partire dal 18.03.2007.
Pagine web
http://espresso.repubblica.it/dettaglio-archivio/1291023&m2s=e.
Università della Slesia
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).